Inglês para fins específicos em cursos superiores de tecnologia na educação profissional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849234053

Keywords:

ESP, Undergraduate Technology Course, Professional Education

Abstract

Considering the offer of Undergraduate Technology Course (CST) in the context of Professional and Technological Education (EPT), this paper analyzes the way English for Specific Purposes (ESP) has been planned at Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN). Based on ESP theories (HUTCHINSON; WATERS, 1987; DUDLEY-EVANS, 1998), we accomplished an exploratory study, through the analysis of different ESP course programs present in 16 CST offered by the institution. Data analysis led us to the categorization of 3 types of ESP offer with different focuses practiced in this EPT context: English for reading and writing, in 12 CST; English for grammar and vocabulary, in 3 CST; and English for speaking, in only 1 CST. We concluded that the 3 ESP types reflect the decisions made by the teachers in a democratic and participatory way in order to cope with the CST in which the subjects are inserted, although only some course programs highlight the relation between the contents and students’ needs, a basic assumption of ESP theories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samuel de Carvalho Lima, Instituto Federal do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN

Pós-doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (UM). Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor de língua inglesa no Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino, associação entre UERN, UFERSA e IFRN (POSENSINO) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica, polo Mossoró (PROFEPT).

Wigna Thalissa Guerra, Instituto Federal do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, RN

Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (POSENSINO), da associação UERN/UFERSA/IFRN. Professora de língua inglesa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN - Campus Pau dos Ferros).

References

BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. DIÁRIO OFICIAL da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 30 dezembro de 2008. Seção II.

CELANI, M. A. A. A retrospective view of an ESP Teacher Education Programme. In: The ESPecialist, São Paulo, vol.19 no 2, 233-244, 1998.

DUDLEY-EVANS, A.; ST. JOHN, A. M. Developments in ESP: A multidisciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press 1998.

DUDLEY-EVANS, T. An overview of ESP in the 1990s. In: The Japan Conference on English for Specific Purposes Proceedings, 1997, Aizuwakamatsu City, Fukushima, Japan. Aizuwakamatsu City (Editor: Thomas Orr), University of Aizu, 1998, p. 05-11. Disponível em: < http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED424774.pdf> Acesso em: 30 jun. 2018.

HUTCHINSON, T.; WATERS, A. English for Specific Purposes: A Learning Centred Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

MINAYO, M. C. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, Vozes, 2002.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1), 60, 1996.

PORTAL DO INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE (IFRN). Projeto Pedagógico do Curso Superior de Comércio Exterior. 2012. Disponível em http://portal.ifrn.edu.br/ensino/cursos/cursos-de-graduacao/engenharias/engenharia-de-energia/view. Acesso em: 30 jun. 2018.

PORTAL DO INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE (IFRN). Projeto Pedagógico do Curso Superior de Tecnologia em Design de Moda. 2015. Disponível em http://portal.ifrn.edu.br/ensino/cursos/cursos-de-graduacao/tecnologia/tecnologia-em-design-de-moda/view>. Acesso em: 30 jun. 2018.

PORTAL DO INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE (IFRN). Projeto Pedagógico do Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Turismo. 2014. Disponível em http://portal.ifrn.edu.br/ensino/cursos/cursos-de-graduacao/tecnologia/tecnologia-em-gestao-do-turismo/view>. Acesso em: 30 jun. 2018.

RAMOS, R. DE C. G. ESP in Brazil: history, new trends and challenges. In: KRZANOWSKI, M. (Ed.). ESP and EAP in Developing and in Least Developing Countries. IATEFL, 2008. p. 68-83.

WILLIAMS, C. The future of ESP studies: building on success, exploring new paths, avoiding pitfalls. ASp [En ligne], v. 66, 2014. Disponível em: http://journals.openedition.org/asp/4616>. Acesso em: ago. 2018.

Published

2019-07-15

How to Cite

Lima, S. de C., & Guerra, W. T. (2019). Inglês para fins específicos em cursos superiores de tecnologia na educação profissional. Linguagens & Cidadania, 20. https://doi.org/10.5902/1516849234053