Teorias, estágios e contexto de aprendizagem de segunda língua

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849228281

Palavras-chave:

Second language acquisition theories, Second language acquisition stages, Second language learning contexts

Resumo

This article aims to discuss about the importance of learning contexts in second language acquisition. For this, the first part of this study does a description of essentials tasks in second language acquisition; the second part presents a speculative recover through theories of authors as Brown (1994), Ellis (1989), Krashen (in: Shutz, 2007) and VanPatten (2004). As a final goal, a discussion about the effects of the learning contexts in second language acquisition is presented, following Collentine & Freed (2004), Collentine (2004) and Segalowitz et all (2005) researches.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Cristina dos Santos Lovato, Universidade Federal do Pampa

Docente na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Doutora em Letras/Estudos linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria, com estágio na Universidade da Califórnia (EUA). Tem experiência no ensino de Língua Portuguesa como segunda língua, Língua Portuguesa, Inglês para fins específicos e Redação acadêmica. Interesses de pesquisa: Análise de Gênero, Análise Crítica de Gênero, Análise Crítica do Discurso, ensino de línguas e formação de professores.

Fátima Andréia de Jesus Tamanini Adames, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Letras - Linha de Pesquisa Linguagem no Contexto Social - pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), sob a orientação da Profa. Dra. Désirée Motta-Roth, com ênfase em Análise Crítica do Discurso. Estágio doutoral na Universidade de Lisboa (UL/Portugal), sob a orientação do Prof. Dr. Carlos A. M. Gouveia, com ênfase em Gramática Sistêmico-Funcional. Pesquisadora do Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação (LABLER/UFSM).

Referências

BROWN, H. D. Principles of language learning and teaching. San Francisco: Prentice Hall, 1994.

COLLENTINE, J. G. The effects of learning contexts on morphosyntactic and lexical development. In: Studies in second language acquisition, 26, p. 227–248, 2004.

COLLENTINE, J. G. & FREED, B. Introduction: learning context and its effects on second language acquisition. In: Studies in second language acquisition, 26, p. 153–172, 2004.

ELLIS, R. Understanding second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1989. HYMES, D. Reinventing anthropology. New York: Random House, 1972.

SEGALOWITZ, N., FREED, B., COLLENTINE, J., LAFFORD, B. LAZAR, N. & DÍAZ-CAMPOS, M. A comparison of acquisition of Spanish as a second language in two different contexts of learning: study abroad and the versus regular academic classroom. In: Frontiers, 10, p. 1–18, 2005.

SHUTZ, R. Stephen Krashen’s theory of second language acquisition. Disponível em: www.sk.com.br/sk-krash.html. Acesso em: 10 jul. 2008.

The English Language Learners’ Program Guide. In: Overview of second language acquisition theory. Disponível em: www.nwrel.org/request/2003may/overview.html. Acesso em: 04 jul. 2008.

VAN PATTEN, B. Input and output in stablishing form-meaning connections. In: VAN PATTEN, B., WILLIAMS, J., ROTT, S. & OVERSTREET, M. Form-meaning connections in second language acquisition. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2004.

Downloads

Publicado

2017-07-25

Como Citar

Lovato, C. dos S., & Adames, F. A. de J. T. (2017). Teorias, estágios e contexto de aprendizagem de segunda língua. Linguagens & Cidadania, 10(1). https://doi.org/10.5902/1516849228281