A identidade do professor de línguas: uma análise sistêmico-funcional
DOI:
https://doi.org/10.5902/1516849223808Palavras-chave:
Teacher Identity, Postmodernity, Systemic-Functional GrammarResumo
This paper aims at discussing teacher identity based on Cultural Studies. We take the idea that the postmodern subject is fragmented, destabilized, in the middle of an identity crisis (HALL, 2003). Subjects, therefore, are constituted by language in the spaces of social interaction in their relation to others, school being one of these spaces. In order to carry out this research, we propose a case study involving a teacher that teaches both Portuguese as L1 and English as L2 in a public elementary school in Rio Grande, Rio Grande do Sul. Considering the linguistic forms found in her speech, we discuss her representations as a teacher, her students and the implications of such representations to the teaching-learning process by the cross examination of the following data collection instruments: a written interview, a recorded and transcribed oral interview and field notes. The theoretical framework used includes Cultural Studies, from the viewpoint of Stuart Hall (2003), in order to discuss the identities, and Systemic-Functional Grammar, by Halliday and Matthiessen (2004), as a linguistic approach which sees the data in relation to the context and its linguistic forms. For the analysis, we use the three metafunctions of Systemic-Functional Grammar.Downloads
Referências
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Cognição de professores e alunos: tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, A. M. F.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (Org.). Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes, 2006, p. 15-41.
BARROS, Solange Maria de; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de. (Org.). Formação crítica de professores de línguas: desejos e possibilidades. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais:terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf> Acesso em: 3 jan. 2011.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais:terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998b. Disponível em: <http://www.gestaodeconcurso.com.br/site/cache/ d61c48b5-69d6-4685-b8c4-a06054b38816/PCN%20INTRODUCAO.pdf> Acesso em: 31 jan. 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos: PNLD 2011: língua estrangeira moderna. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/index.php/pnld-guia-do-livro-didatico/2349-guia-pnld-2011 Acesso em: 6 dez. 2011.
FUZER, Cristiane; CABRAL, Sara Regina Scotta. (Org.). Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Artes e Letras, Departamento de Letras Vernáculas, Núcleo de Estudos em Língua Portuguesa, 2010.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. T. T. da Silva; G. L. Louro. 7. Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
HALL, Stuart. Cultural identity and diaspora. In: RUTHERFORD, J. (Ed.). Identity: community, culture, difference. Londres: Lawrence & Wishard, 1990, p. 222-237.
HALLIDAY, Michael A. K. Language as social semiotic: the social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold, 1978._____; MATTHIESSEN, Christian. An introduction to functional grammar. 3. Ed. London: Hodder Education, 2004.
KUDIESS, Elisabeth. As crenças e os sistemas de crenças do professor de inglês sobre o ensino e a aprendizagem da língua estrangeira no sul do Brasil: sistemas, origens e mudanças. Linguagem & Ensino, v. 8, n. 2, p. 39-96, 2005.
MADEIRA, Fábio. Crenças de professores de Português sobre o papel da gramática no ensino de Língua Portuguesa. Linguagem & Ensino, v. 8, n. 2, p. 17-38, 2005.
OLIONI, Raymundo da Costa. Tema e N-Rema: A construção do fluxo de informação. In: Linguística e Língua Portuguesa: Reflexões. TAGLIANI, Dulce Cassol. (Org.). Curitiva: CRV, 2010a, p. 69-86.
OLIONI, Raymundo da Costa. Tema e N-Rema: a construção do fluxo de informação em textos narrativos sob uma perspectiva sistêmico-funcional. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC), Porto Alegre, 2010b. 196f.
PETERS, Michael. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Trad. T. T. da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico. Referenciais curriculares do estado do Rio Grande do Sul: linguagens, códigos e suas tecnologias/Secretaria de Estado da Educação, v. 1. Porto Alegre: SE/DP, 2009.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.).; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000, p. 73-102.