The reality of trauma: fictional configurations in the novel Em câmara lenta, by Renato Tapajós

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1679849X75301

Keywords:

Em câmara lenta, Walter Benjamin, Testimony, Self fiction

Abstract

This paper aims to analyze the novel Em câmara lenta, of Renato Tapajós, considering the aesthetic postures in their intrinsic relationship with the history and politics of the time. In this observation it will be required a small exposure of [a] the notions of memory and trauma in the work of Walter Benjamin and [b] its relationship with the studies of Márcio Seligmann-Silva and Jeanne Marie Gagnebin about the testimony and the real, attempting to [c] the considerations of Diana Irene Klinger about the self fiction’s reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas dos Passos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

Mestrando em Letras do PPGL/Ufes. Bolsista Capes. 

References

BARTHES, Roland. A morte do autor. In: ______. O rumor da língua. 2. ed. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, p. 57-64, 2004.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. Trad. Hemerson Baptista e José Carlos Martins Barbosa. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 2000.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. 7. ed. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2008.

BENJAMIN, Walter. Imagens do pensamento. In: ______. Rua de mão única. Trad. José Carlos Martins Barbosa. São Paulo: Brasiliense, p. 143-277, 2009.

CACASO. Grupo escolar [1974]. In: ______. Lero-lero. Rio de Janeiro: 7 Letras; São Paulo: Cosac & Naify, p. 135-169, 2002.

FOUCAULT, Michel. O que é um autor?. In: ______. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 264-298, 2001.

FRANCO, Renato. Literatura e catástrofe no Brasil: anos 70. In: SELIGMANNSILVA, Márcio (Org.). História, memória, literatura: o testemunho na Era das Catástrofes. Campinas: Editora da Unicamp, p. 355-374, 2003.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. O que significa elaborar o passado? Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Ed. 34, p. 97-105, 2006.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. O rastro e a cicatriz: metáforas da memória. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Ed. 34, p. 107-118, 2006.

GINZBURG, Jaime. Imagens da tortura: ficção e autoritarismo em Renato Tapajós. In: KEIL, Ivete; TIBURI, Marcia (Orgs.). O corpo torturado. Porto Alegre: Escritos Editora, p. 141-160, 2004.

GINZBURG, Jaime. Escritas da tortura. In: TELLES, Edson; SAFATLE, Vladimir. O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, p. 133-149, 2010.

KLINGER, Diana Irene. A escrita de si: o retorno do autor. In: Escritas de si, escritas do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica. Rio de Janeiro: 7Letras, p. 19-57, 2007.

LASCH, Markus. Em câmara lenta: representações do trauma no romance de Renato Tapajós. Texto apresentado no IV Colóquio do Projeto Temático “Escritas da Violência”, Campinas, IEL/Unicamp, 2010.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico. In: ______. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Organização de Jovita Maria Gerheim

Noronha. Trad. Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, p. 13-45, 2008.

MAUÉS, Eloísa Aragão. Em câmara lenta, de Renato Tapajós: a história do livro, experiência histórica da repressão e narrativa literária. 2008. 205 f. Dissertação (Mestrado em História) – FFLCH/USP, São Paulo, 2008.

ROUANET, Sérgio Paulo. Édipo e o anjo: itinerários freudianos em Walter Benjamin. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1981.

SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. Trad. Rosa Freire d‟Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte, Ed. UFMG, 2007.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Literatura e trauma: um novo paradigma. O local da diferença: ensaios sobre memória, arte, literatura e tradução. São Paulo: Ed. 34, 2005.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Literatura de testemunho: os limites entre a construção e a ficção. O local da diferença: ensaios sobre memória, arte, literatura e tradução. São Paulo: Ed. 34, 2005.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. O testemunho: entre a ficção e o “real”. In: SELIGMANN-SILVA, Márcio (Org.). História, Memória, Literatura: O testemunho na Era das

catástrofes. Campinas: Editora Unicamp, p. 375-386, 2003.

SÜSSEKIND, Flora. Literatura e vida literária: polêmicas, diários e retratos. 2. ed. revista. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.

TAPAJÓS, Renato. Em câmara lenta: romance. 2. ed. revisada. São Paulo: Alfa-Ômega, 1979.

Published

2012-09-01

How to Cite

Passos, L. dos. (2012). The reality of trauma: fictional configurations in the novel Em câmara lenta, by Renato Tapajós. Literatura E Autoritarismo, (9), 31–50. https://doi.org/10.5902/1679849X75301