Clément Rosset and the duplication of the real. The paradox of the actor between the failed protection and the joyous acceptance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179378633639

Keywords:

Hypocrisy, Deceit, Self-deception, Mêtis, Kairós

Abstract

In The real and its double, Clément Rosset points out to the paradoxical structure of duplication of the world, the man and the events operated by the illusion that yearns to be, at the same time, itself and another. Two ethic alternatives would come out: to protect yourself from the real by the paradoxical and failed creation of a double, or accept it through the heroic jubilation. This structure, in fact, refers to the paradox that, since Diderot, would characterize the actor in scene: “to become everyone, being no one”. Taking the image of that same actor – this time, focusing the processes of cultivation and incorporation that, according to Stanislasvki, would make up the character – we intend to present a third possibility,known by the Greeks, whose principle demands to dominate kairós, the opportune time to the action, and then, stealing from the chances the cunning that turns them into fate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Bezerra do Nascimento Costa, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, CE.

Doutor em Filosofia pela UERJ. Professor adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

BORNHEIM, G. O sentido e a máscara. São Paulo: Perspectiva, 1975.

COSTA, G. Hipocrisia como criação de si. Arte do engano, arte do ator. Campinas: Phi, 2016.

DETIENNE, M.; VERNANT, J-P. Métis: as astúcias da inteligência. Trad. Filomena Hirata. São Paulo: Odysseus, 2008.

DIDEROT, D. Paradoxo sobre o comediante. Trad. Marilena de Souza Chauí e J. Guinsburg. 2ª. Ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979 (Coleção Os Pensadores).

KLEIST, H. von. Teatro de marionetes. Trad. Paulo Mendes Campos. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde / Serviço de Documentação, 1952 (Cadernos de Cultura, 9).

NIETZSCHE, F. W. Ecce homo. Trad. Paulo César de Souza. 2a ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

PIRANDELLO, L. O falecido Mattia Pascal. Seis personagens à procura de um autor. Trad. M. Silva. São Paulo: Abril Cultural, 1981.

PIRANDELLO, L. O humorismo. Trad. D. D. Macedo. São Paulo: Experimento, 1996.

PORTICH, A. A arte do ator entre os séculos XVI e XVIII. Da Commedia dell’arte ao Paradoxo sobre o comediante. São Paulo: Perspectiva, 2008.

ROSSET, C. O real e seu duplo. Ensaio sobre a ilusão. Trad. José Thomaz Brum. Porto Alegre: L&PM Pocket, 1988.

STANISLAVSKI, C. A preparação do ator. Trad. Pontes de Paula Lima. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1989.

DETIENNE, M. Os mestres da verdade na Grécia arcaica. Trad. Andréa Daher. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.

Published

2018-07-13

How to Cite

Costa, G. B. do N. (2018). Clément Rosset and the duplication of the real. The paradox of the actor between the failed protection and the joyous acceptance. Voluntas: International Journal of Philosophy, 9(1), 161–172. https://doi.org/10.5902/2179378633639