Political identity and fake news: individuals’ perceptions about credibility and sharing news

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2317175874577

Keywords:

Social identity, Fake news, Credibility, Confirmation bias, Polarization

Abstract

Social identity is marked by belonging or not belonging to groups created to categorize objects, events or people according to similarities and distinguish what is the same from what is different. People tend to get closer to those who share their beliefs and values, forming social bubbles which, in a polarized political scenario, become an environment conducive to the creation and dissemination of Fake News. This research aims to analyze the relationship between individuals’ political identity and their perceptions of the credibility and sharing of fake news. To achieve this goal, a correlational survey was carried out with 139 participants, who analyzed a set of news items (fake and real), indicating the credibility of each one and the possibility of sharing such news. The results showed a positive correlation between the level of credibility given to news stories and their likelihood of being shared. It was concluded that the perception of news as true is related to its sharing, which shows that, in general, people seem to contribute to disinformation by genuinely believing the news they share.

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Author Biographies

Júlia Alves Mendes, University Center of Brasília

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Alub(2018). Tem experiência na área de Psicologia.

Fernanda Dias Brandão, University Center of Brasília

Psicóloga formada pelo Centro Universitário de Brasília (UniCEUB) e mestranda pela mesma instituição na linha de Psicologia Jurídica. Possui interesse em temas de pesquisa na área de Psicologia Social, principalmente na interface entre Psicologia e Justiça e Psicologia e Política, tais como corrupção, crenças no mundo justo, relações interpessoais e confiança.

João Gabriel Modesto, Goiás State University

Psicólogo formado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) com mestrado e doutorado em Psicologia Social pela Universidade de Brasília (PSTO-UnB). É Professor DES IV nível II da Universidade Estadual de Goiás (UEG), vinculado ao programa de mestrado em Gestão, Educação e Tecnologias. É também diretor da Sociedade Brasileira de Psicologia em sua terceira gestão (Biênios 2020-2021; 2022-2023; 2023-2024), integrante do INCT SANI (Social and Affective Neuroscience Institute) e membro do GT da ANPEPP 'Psicologia social e sua diversidade teórica e metodológica'. Seus principais interesses de pesquisa envolvem a compreensão de comportamentos e atitudes sociais negativas (corrupção, radicalismo político, preconceitos, discriminação), bem como temas relacionados ao uso de tecnologia (nomofobia, fake news). 

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Published

2023-12-29

How to Cite

Mendes, J. A., Brandão, F. D., & Modesto, J. G. (2023). Political identity and fake news: individuals’ perceptions about credibility and sharing news. Revista Sociais E Humanas, 36(1), e74577. https://doi.org/10.5902/2317175874577