TEACHING EXPERIENCES IN PHYSICS IN HIGHER EDUCATION: NARRATIVES THAT FORM US
DOI:
https://doi.org/10.5902/2317175864254Keywords:
Narrativas, Experiências, Docência em física, Ensino SuperiorAbstract
With the construction of this text, we seek to illustrate the traits that link the teaching
exercise in universities, the experiences narrated from these practices, the construction of knowledge
of the experience that refer to teaching in higher education and the university as a space-time of
training. We also seek to broaden the view of training and teaching practice in higher education,
so that teaching in universities is a dialogue between subjects at different times of formation. As
a way of building this imbricated gaze between subject and teaching practice we use and defend
that narrative is the starting point, because as Walter Benjamin proposes, we all have the capacity
to exchange experiences and in this context, experiences that form us and that are transformed into
knowledge from the narratives. The narrative interviews conducted with professors who work in the
physics institute of a federal university located in the state of Rio de Janeiro were organized and understood
in monad forms as proposed by Walter Benjamin. The monads arranged in two groups led
to the construction of a reflexive look at the passage between the initial and later modes of teaching
practice revealing important dynamics of teacher training processes.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão; edição e tradução João Barrento. 2. ed. 1 reimp. Belo Horizonte, Autêntica, 2016.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura; tradução Sérgio Paulo Rouanet; prefácio Jeanne Marie Gagnebin. 8. ed. revista. São Paulo, Brasiliense, 2012.
BOLÍVAR, Antonio. A expressividade epistêmico-metodológica da pesquisa (Auto)biográfica. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; ARAÚJO, Mairce da Silva (Org.). Pesquisa (auto)biográfica, fontes e questões. Curitiba: CRV, 2014, p. 113-127.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro, EDUERRJ, 2012.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Sobre o conceito de formação na abordagem (auto)biográfica. Educação, v. 34, n. 2, p. 157-164, 2011.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: SOUZA. Elizeu Clementino de; MIGNOT, Ana. C. Venancio (Org.). Histórias de Vida e formação de professores. Rio de Janeiro, Quartet/ Faperj, 2008, cap. 4, p. 65-88.
CUNHA, Maria Isabel da. O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: JM Editora, 1998.
CHAUÍ, Marilena. Atopia e acronia: do espaço ao ponto e do tempo ao instante. In: CÔELHO, Ildeu Moreira; FURTADO, Rita Márcia Magalhães (org.). Universidade, cultura, saber e formação. Campinas: Mercado das Letras, 2016, cap. 1, p. 13-28.
FERNANDES, Florestan. Universidade brasileira: reforma ou revolução?. São Paulo: Alfa-Omega, 2. ed. revista e ampliada, 1979.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António, FINGER, Mathias (Orgs). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010, cap. 1, p. 31-57.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Prefácio. In: BENJAMIN, Walter; tradução Sérgio Paulo Rouanet. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. – 8° ed. revista – São Paulo: Brasiliense, 2012, p. 7-19.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Ed. 34, 2006.
GUIMARÃES, H. C. & HENRIQUES, E. M. de O. Narrativas de licenciandos em física sobre as disciplinas pedagógicas. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, v. 4, n. 11, p. 768-785, 2019.
GUIMARÃES, H. C. Caminhos de construção de sentidos sobre o que é ser professor de ensino médio de física. Niterói, 2018. Dissertação (Dissertação e Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense.
GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ. Princípios da Filosofia ou a Monadologia; tradução Fernando Barreto Gallas, 2007. Disponível em: <http://www.leibnizbrasil.pro.br/leibniz-pdf/monadologia.pdf>. Acesso em março 2017.
HENRIQUES, E. M de O. 2018. Dimensões subjetivas, sociais e formativas do aporte (auto)biográfico em educação: alguns aspectos epistemológicos e metodológico. In: Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica, VIII, São Paulo, SP, 2018, Anais... São Paulo, 1-14.
KONDER, Leandro. Walter Benjamin: o marxismo da melancolia. Rio de Janeiro: Campus, 1988.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência; tradução Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. 1. ed. 4. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, v. 19, n. 2, p. 04-27, 2011.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência; Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo, EPU, 2013.
MASETTO, Marcos Tarciso (Org.). Docência na universidade. Campinas: Papirus, 1998.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. – Lisboa: EDUCA, 2011.
NÓVOA, António. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Revista Educação e Pesquisa [online], v, 25, n. 1, p. 11-20, 1999.
NÓVOA, António . (Orgs.). Vidas de Professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1992.
NÓVOA, António, FINGER, Mathias (Orgs). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
PASSEGGI, M. C.; SOUZA, E. C.. O Movimento (auto)biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Revista Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017.
PAULA, M. de F. de.. A formação universitária no brasil: concepções e influências. Avaliação, Campinas, v. 14, n. 1, p. 71-84, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Sociais e Humanas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais. A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público. Os artigos publicados são de total e exclusiva responsabilidade dos autores.