Transforming Florianópolis into a creative city in fact: discursive articulations around the creative economy network in the city of Florianópolis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236672588483

Keywords:

Creative Economy, Culture, Creativity, Political Theory of Discourse

Abstract

This article aims to outline reflections on the contribution of political discourse theory to analyze the discursive field of the Creative Economy in Florianópolis. In view of this, we sought to use some central categories of the political theory of discourse, such as discourse, logic of difference, logic of equivalence, empty signifier, hegemony and antagonism to look at the city's Creative Economy Network. From this, it was possible to understand the network as a discourse, or even, in the terms of Laclau and Mouffe (2015), as an organized system of differences that seeks to fill space and consolidate itself hegemonically in the field of discursiveness of the creative economy in Florianópolis. A discourse that articulates a series of distinct identities that suspend their differences in favor of a common political project that seeks to give meaning to the creative economy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alice Hübner Franz, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Administração (PPGAdm) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Integrante do Observatório da Realidade Organizacional, SC (UFSC).

Eloise Helena Livramento Dellagnelo, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Programa de Pós-graduação em Administração (PPGAdm) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pesquisadora do Observatório da Realidade Organizacional, SC (UFSC).

References

ALVES, Elder Maia; SOUZA, Carlos Alexsandro de Carvalho. A economia criativa no Brasil: o capitalismo cultural brasileiro contemporâneo. Latitude, v. 6, n. 2, pp. 06-21, 2012.

BENDASSOLLI, Pedro; WOOD, Thomaz; KIRSCHBAUM, Charles; CUNHA, Miguel Pina. Indústrias Criativas: Definição, limites e possibilidades. Revista de Administração e Empresas, v. 49, n.1, jan-mar, 2009.

CANEDO, Daniele P. Gestão Cultural e Economia Criativa. In: RUBIM, A. A. C. (Org.). Gestão Cultural. Salvador: EDUFBA, 2019.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

COELHO, Gabriel B. Lutas por hegemonia: as articulações discursivas da sociologia ambiental nos programas de pós-graduação multidisciplinares em ciências ambientais de excelência. 2020. 207 f. Tese (doutorado em sociologia) - Programa de Pós- Graduação em Sociologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.

DEPARTMENT FOR CULTURE, MEDIA AND SPORT (DCMS). Creative industries mapping document. 1998. Disponível em: https://www.gov.uk/government/publications/creative-industries-mapping-documents-1998. Acesso em: 13 abril de 2021.

FIGUEIREDO, João Luiz de.; JESUS, Diego Santos Vieira de.; ROBAINA, Diogo Tavares; COURI, Cristina L. The development potential index of creative economyfor Brazilian federal state capitals. Creative Industries Journal, v. 12, n. 2, p. 185-203, 2019.

FLEW, Terry. Creative Economy. In: HARTLEY, John (Ed.). Creative industries. Oxford: Blackwell Publishing, 2005.

FLORIPA AMANHÃ. Rede da Economia Criativa de Florianópolis lança manifesto pela reinvenção da cidade. Florianópolis, 2020. Disponível em: https://floripamanha.org/2020/10/rede-da-economia-criativa-de-florianopolis-lanca-manifesto-pela-reinvencao-da-cidade/Acesso em: 10 de abril de 2021.

FLORIPA AMANHÃ. Pesquisa busca mapear atores da economia criativa em Florianópolis. Florianópolis, 2021. Disponível em: https://floripamanha.org/2021/08/pesquisa-busca-mapear-atores-da-economia-criativa-em-florianopolis/. Acesso em: 20 fev. 2024.

GARNHAM, Nicholas. From cultural to creative industries: an analysis of the implications of creative industries approach to arts and media policy making in the United Kingdom. International Journal of Cultural Policy, v. 11, n. 1, pp. 15-29, 2005.

GIBSON, Chris; KLOCKER, Natascha. The ‘Cultural Turn’ in Australian regional

economic development discourse: neoliberalising creativity? Geographical Research, v. 43, n. 1, p. 93-102, 2005.

GOMES, Christianne Luce. Lazer, economia criativa e indústrias culturais e criativas: onde está o social? Licere, v.17, n.4, dez., 2015.

GREFFE, Xavier. A economia artisticamente criativa. São Paulo: Iluminuras, 2015.

HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Empire. Cambridge: Massachussets, 2000.

HOWKINS, John. The Creative economy: how people make money from ideas. London: Penguin Books, 2007.

KUMAR, Krishan. Da sociedade pós-industrial à pós-moderna: novas teorias sobre o mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

LACLAU, Ernesto. A razão populista. São Paulo: Três Estrelas, 2013.

LACLAU, Ernesto. Posfácio. In: MENDONÇA, D. D.; RODRIGUES, L. P. (org). Pós-Estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LOIOLA, Elizabeth; MIGUEZ, Paulo. Anotações sobre criatividade, inovação, cultura e desenvolvimento. In: BANDEIRA, M. G.; COSTA, L. F. Dimensões criativas da economia da cultura: primeiras observações. Salvador: EDUFBA, 2015.

MADEIRA, Mariana Gonçalves. Economia criativa: implicações e desafios para a política externa brasileira. Brasília: FUNAG, 2014.

MAGNAVITA, Pasqualino. Resistência criativa à Economia Criativa. In: BANDEIRA, M.; COSTA, L. F (Orgs.). Dimensões Criativas da Economia da Cultura: Primeiras observações. Salvador: EDUFBA, 2015.

MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo Peixoto. Do estruturalismo ao pós-estruturalismo: entre fundamentar e desfundamentar. In: MENDONÇA, Daniel de; RODRIGUES, Léo P. Pós-Estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014.

MIGUEZ, Paulo. Economia criativa: uma discussão preliminar. In: NUSSBAUMER, Gisele Marchiori (Org.). Teorias e políticas da cultura: visões multidisciplinares. Salvador: UFBA, 2007. Cap. 5.

MINISTÉRIO DA CULTURA (MINC). Plano da Secretaria da Economia Criativa: políticas, diretrizes e ações, 2011 – 2014. Brasília: Ministério da Cultura, 2011.

PACHECO, Adriano Pereira de Castro; BENINI, Elcio Gustavo; MARIANI, Milton Augusto Pasquotto. O discurso global da economia criativa: frameworks para o desenvolvimento econômico. G&DR, v. 14, n. 5, p. 134-147, set.-dez., 2018.

PAGLIOTO, Barbara F. Economia Criativa: mediação entre cultura e desenvolvimento. In: Cláudia Leitão; Ana Flávia Machado (Orgs.). Por um Brasil Criativo: Significados, desafios e perspectivas da economia criativa brasileira. Belo Horizonte: Código Editora, 2016.

REIS, Carla F. Economia criativa como estratégia de desenvolvimento: uma visão dos países em desenvolvimento. São Paulo: Itaú Cultural, 2008.

RODRIGUES, Leo P.; COELHO, Gabriel. A teoria do discurso como possibilidade de compreensão do campo curricular nesta contemporaneidade. In: LEITE, E. da S.; MASSAU, G. C.; SOTO, W. H. G. (orgs.). Teorias e práticas sociológicas. São Paulo: Max Limonad, 2016.

ROMÃO, J. Are creative cities good places for creative people? Notes on the social conditions for cultural production in contemporary economy. Quality Innovation Prosperity, v. 21, n. 1, p. 49-60, 2017.

SILVA, Francisco Raniere Moreira da. As relações entre cultura e desenvolvimento e a economia criativa: reflexões sobre a realidade brasileira. Revista NAU Social, v. 3, n. 4, p. 111-121, maio-out., 2012.

TREMBLAY, G. Industrias culturales, economía creativa y sociedade de la información. In: ALBORNOZ, L. A. Poder, medios, cultura: una mirada crítica desde la economia política de la comunicación. Buenos Aires: Paidós, 2011.

TV UFSC. REC Floripa - Rede de Economia Criativa de Florianópolis - Reportagem Reunião 29/07/21. YouTube, 11 de agosto de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=I5HYRhSGPX8. Acesso em: 20 fev. 2024.

Published

2024-08-05

How to Cite

Franz, A. H., & Dellagnelo, E. H. L. (2024). Transforming Florianópolis into a creative city in fact: discursive articulations around the creative economy network in the city of Florianópolis. Século XXI: Journal of Social Sciences, 14(1), 37–56. https://doi.org/10.5902/2236672588483