Division and omission: an analysis of fatherhood in Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236672565163

Keywords:

Fatherhood, Caregiving, Masculinities, Gender

Abstract

Involving men in gender equity it’s one of the priorities to achieve nonviolent gender relations. A lot of initiatives in public policy and research fields have been prioritized in an effort to understand men’s practices in taking care, raising children and the results of a stronger participation in their children’s lives. Some of the research in that field has pointed out that men’s commitment leads to improvement not only in their health, but also, the partner’s and children’s health. In that perspective, we have analyzed the results of a research executed by Instituto Promundo, in Rio de Janeiro, in 2015, focused in what type of caregiving activities men are usually more present and if it is possible to establish patterns and ranks to fatherhood. The method to define the types of paternity was factor analysis, from the extraction of principal components and cluster analysis.

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Author Biographies

Isadora Vianna Sento-Sé, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (PPCIS) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Mestre em Ciências Sociais pela mesma instituição e graduada em Ciências Econômicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio).

Doriam Borges, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor em Sociologia, possui graduação em Ciências Estatísticas pela Escola Nacional de Ciências Estatísticas e mestrado em Estudos Populacionais e Pesquisas Sociais pela mesma instituição; Professor adjunto do Instituto de Ciências Sociais e Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (PPCIS) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). 

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Published

2022-07-31

How to Cite

Sento-Sé, I. V., & Borges, D. (2022). Division and omission: an analysis of fatherhood in Rio de Janeiro. Século XXI: Journal of Social Sciences, 11(1), 98–123. https://doi.org/10.5902/2236672565163

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Section

Articles