Challenges to cooperative education: an analysis of an experience in a credit cooperative in Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2359043241073

Keywords:

Cooperative education, Participation, Credit cooperative

Abstract

This paper analyzes the experience of cooperative education in a Credit Cooperative. We sought to understand the conception of cooperative education that guides the cooperative to analyze the process of training of managers, employees and associates. In addition, we evaluate if the members who had access to the training activities participate more effectively in the daily life and in the decision-making processes. Therefore, we chose a case study in a credit cooperative located in the municipality of Governador Mangabeira, in the Territory of Recôncavo, Bahia. There were 17 interviews plus the field diary drawn up with the observations made during the trainees' periods of the researcher. The analyzes revealed that the cooperative will have numerous challenges to develop a program of cooperative education that is permanent and continuous for its partners, employees and leaders, since only this way can ensure democratic participation in decision-making processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anerita Oliveira de Almeida Neta, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cruz das Almas, BA

Graduada em Gestão de Cooperativas pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia- UFRB; Gerente de Negócios da Cooperativa de Crédito Rural ASCOOB Sisal- PA Governador Mangabeira.

Eliene Gomes dos Anjos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cruz das Almas, BA

Doutora em Ciências Sociais (2012) com Programa Sanduíche na Universidade de Valência, na Espanha. Mestrado (2005) e Graduação (1998) em Ciências Sociais. Docente permanente do Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas e Segurança Social da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB).

References

ACI. Aliança Cooperativa Internacional. Portal do cooperativismo financeiro. Disponível em: http://cooperativismodecredito.coop.br/. Acesso em: 8 ago. 2017.

ANJOS, E. Os impasses e as potencialidades das práticas autogestionárias das cooperativas de trabalho da economia solidária. Cadernos Gestão Social, v.5, n.2, p.287-305, 2014.

BORDENAVE, J. E. D. O que é participação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BRASIL. Lei no 5.764, 16 de dezembro de 1971. Define a Política Nacional de Cooperativismo. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 dez. 1971.

GAIGER, L. I. Empreendimento Econômico Solidário. In: CATTANI, A. D., et al. Dicionário Internacional da Outra Economia. Coimbra: Almedina, 2009. p. 181-187.

IBGE. Censo demográfico de 2010. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, Brasília, 2016.

LAGO, A. Educação cooperativa: a experiência do programa do SICREDI "A união faz a vida". Anais do XLVI Congresso da Sober. Rio Branco, 20 a 23 julho 2008. 18 p.

LAVILLE, J. -L.; GAIGER, L. I. Economia solidária. In: CATTANI, A. D., et al. Dicionário Internacional da Outra Economia. Coimbra: Almedina, 2009. p. 162-168.

NAHAS, V. G. Autogestão. In: CATTANI, A. D; HOLZMANN. L (Org.). Dicionário de trabalho e tecnologia. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006. p. 36-43.

OCB. Sistema OCB, 2016. Acesso governancacoop.brasilcooperativo.coop.br, em: 23 jun. 2018.

P. R. FERREIRA; D. N. SOUSA O campo da educação Cooperativista e sua relação com o Serviço Nacional de Aprendizagem do Cooperativismo (Sescoop). Campo Grande, 2018, p 773-787

PINHEIRO, M. A. Henriques. Cooperativas de crédito: história da evolução normativa no Brasil. 6 ed. Brasília: BCB, 2008.

SCHNEIDER, J. O. Pressupostos da educação cooperativa: a visão de sistematizadores da doutrina do cooperativismo. Educação cooperativa e suas práticas, Brasília, 2003. 13-57.

SINGER, P. Introdução à Economia Solidária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2002.

TECCHIO, C. Banco pra quê? O negócio é cooperativa de crédito. In: A Tarde especial cooperativismo, Salvador, p. 6-7, jul. 2016.

VIEIRA, Arlete C. M.; RICCI, Fabio. Educação cooperativista percebida como capacitação doutrinária e prática da cooperação para a excelência das ações. In: Encontro Internacional de Economia Solidária “O discurso e a prática da economia solidária”, 5., 2007, São Paulo. Anais... São Paulo: NESOL, ITCP-USP. 2007. p. 1-14.

YIN, Robert. K.Estudo de caso : planejamento e métodos . 3. ed Porto Alegre : Bookman, 2010.

Published

2020-05-19

How to Cite

Almeida Neta, A. O. de, & Anjos, E. G. dos. (2020). Challenges to cooperative education: an analysis of an experience in a credit cooperative in Bahia. Revista De Gestão E Organizações Cooperativas, 7, 17–30. https://doi.org/10.5902/2359043241073