Challenges to cooperative education: an analysis of an experience in a credit cooperative in Bahia
DOI:
https://doi.org/10.5902/2359043241073Keywords:
Cooperative education, Participation, Credit cooperativeAbstract
This paper analyzes the experience of cooperative education in a Credit Cooperative. We sought to understand the conception of cooperative education that guides the cooperative to analyze the process of training of managers, employees and associates. In addition, we evaluate if the members who had access to the training activities participate more effectively in the daily life and in the decision-making processes. Therefore, we chose a case study in a credit cooperative located in the municipality of Governador Mangabeira, in the Territory of Recôncavo, Bahia. There were 17 interviews plus the field diary drawn up with the observations made during the trainees' periods of the researcher. The analyzes revealed that the cooperative will have numerous challenges to develop a program of cooperative education that is permanent and continuous for its partners, employees and leaders, since only this way can ensure democratic participation in decision-making processes.Downloads
References
ACI. Aliança Cooperativa Internacional. Portal do cooperativismo financeiro. Disponível em: http://cooperativismodecredito.coop.br/. Acesso em: 8 ago. 2017.
ANJOS, E. Os impasses e as potencialidades das práticas autogestionárias das cooperativas de trabalho da economia solidária. Cadernos Gestão Social, v.5, n.2, p.287-305, 2014.
BORDENAVE, J. E. D. O que é participação. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BRASIL. Lei no 5.764, 16 de dezembro de 1971. Define a Política Nacional de Cooperativismo. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 dez. 1971.
GAIGER, L. I. Empreendimento Econômico Solidário. In: CATTANI, A. D., et al. Dicionário Internacional da Outra Economia. Coimbra: Almedina, 2009. p. 181-187.
IBGE. Censo demográfico de 2010. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, Brasília, 2016.
LAGO, A. Educação cooperativa: a experiência do programa do SICREDI "A união faz a vida". Anais do XLVI Congresso da Sober. Rio Branco, 20 a 23 julho 2008. 18 p.
LAVILLE, J. -L.; GAIGER, L. I. Economia solidária. In: CATTANI, A. D., et al. Dicionário Internacional da Outra Economia. Coimbra: Almedina, 2009. p. 162-168.
NAHAS, V. G. Autogestão. In: CATTANI, A. D; HOLZMANN. L (Org.). Dicionário de trabalho e tecnologia. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006. p. 36-43.
OCB. Sistema OCB, 2016. Acesso governancacoop.brasilcooperativo.coop.br, em: 23 jun. 2018.
P. R. FERREIRA; D. N. SOUSA O campo da educação Cooperativista e sua relação com o Serviço Nacional de Aprendizagem do Cooperativismo (Sescoop). Campo Grande, 2018, p 773-787
PINHEIRO, M. A. Henriques. Cooperativas de crédito: história da evolução normativa no Brasil. 6 ed. Brasília: BCB, 2008.
SCHNEIDER, J. O. Pressupostos da educação cooperativa: a visão de sistematizadores da doutrina do cooperativismo. Educação cooperativa e suas práticas, Brasília, 2003. 13-57.
SINGER, P. Introdução à Economia Solidária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2002.
TECCHIO, C. Banco pra quê? O negócio é cooperativa de crédito. In: A Tarde especial cooperativismo, Salvador, p. 6-7, jul. 2016.
VIEIRA, Arlete C. M.; RICCI, Fabio. Educação cooperativista percebida como capacitação doutrinária e prática da cooperação para a excelência das ações. In: Encontro Internacional de Economia Solidária “O discurso e a prática da economia solidária”, 5., 2007, São Paulo. Anais... São Paulo: NESOL, ITCP-USP. 2007. p. 1-14.
YIN, Robert. K.Estudo de caso : planejamento e métodos . 3. ed Porto Alegre : Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).