Prevalence of obesity in childhood in different social groups and the importance of teaching strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/223658346497

Keywords:

Obesity, BMI, Child, Teaching strategic.

Abstract

The subject of this research was the prevalence of obesity in children, from 6 to 8 years old attending the first-grade of 'Fundamental Teaching', in different social groups, in Santa Maria, RS. The study included 424 children (212 girls and 212 boys) distributed in the following groups: group 1 (central area, middle class), group 2 (suburban area, middle class), and group 3 (suburban area, poor class). Height and weight were measured in all the children. Overweight and obesity was defined by body mass index (BMI, kg/m2) of 85-95th percentile and > 95th percentile, respectively, according to the NCHS. Data are reported as frequencies and compared by chi2 test (p<0,05). The prevalence of obesity in the population examined was 29,95%, with no differences among the social groups and gender. The presence of overweight and obesity in children first starting at school reinforces the importance of healthy habits in the childhood, including healthy eating and the systematic practice of physical activities

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Author Biographies

Adriana Berleze, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1990). Mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (2002). Doutorado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). Atualmente é professor classe adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, atuando nas áreas da Educação Física Inclusiva, Estágio Supervisonado em Educação Física-Anos Inicias e Desenvolvimento Motor.

Leris Salete Bonfanti Haeffner, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS


Possui graduação em Curso de Medicina pela Universidade Federal de Santa Maria (1982), mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (1995) e doutorado em Medicina Ribeirão Preto pela Universidade de São Paulo (1999). Atualmente é professor adjunto da Universidade Franciscana (UFN) e sem vinculo empregatício do Conselho Regional de Medicina do Rio Grande do Sul. Atua como Coordenadora do Curso de Medicina da UFN e integra o quadro Docente Permanente do Mestrado Profissional em Saúde Materno-Infantil da UFN. Tem experiência na área de Medicina, com ênfase em Pediatria, atuando principalmente nos seguintes temas: obesidade, crescimento, estado nutricional, adolescente e educação médica.

Nadia Cristina Valentini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Professor Titular da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Coordenadora do Programa de Pós- Graduação em Ciências do Movimento Humano - PPGCMH. Possui Pós-Doutorado na School of Public Health - University of Maryland - EUA e Doutorado e Mestrado em Human Exercise Science - Motor Behavior na Auburn University - EUA; e, graduação em Educação Física. Atua na Graduação e no Programa de Pós Graduação em Ciências do Movimento Humano com orientação de alunos de mestrado e doutorado. O principal enfoque de sua pesquisa é o desenvolvimento de habilidades motoras de infantes e crianças, os fatores de risco e otimização do desenvolvimento, com especial interesse em crianças que apresentam dificuldades motoras e vivem em situação de vulnerabilidade socioeconômica. As pesquisas são voltadas para a avaliação do desenvolvimento e a implementação de intervençōes, quando atrasos e riscos são detectados. Atua também em pesquisas nas escolas públicas na implementação de estratégias curriculares e programas compensatórios. Coordena o Grupo de pesquisa em Avaliações e Intervenções Motoras -GAIM.

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Published

2009-01-03

How to Cite

Berleze, A., Haeffner, L. S. B., & Valentini, N. C. (2009). Prevalence of obesity in childhood in different social groups and the importance of teaching strategies. Saúde (Santa Maria), 34(1 e 2), 44–49. https://doi.org/10.5902/223658346497

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