On the edges of a volcano body: notes on the artistic creation process
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734891942Keywords:
Creation process, Body, SubjectivityAbstract
This work seeks to reflect on the process of artistic creation, composing propositions about subjectivities, affects, and aesthetic and political meanings. The objective is, through an interweaving of theoretical references, mainly based on philosophical currents of difference, to address these subjective processes. In this context, an approximation between the process of artistic creation and volcanic formation and activity is proposed, aiming to construct an allegory that outlines the addressed theme. Initially, a historical and social contextualization of the bodies in which creation processes occur is presented, as well as the creative process itself. Next, after situating the stitching of these elements with volcanic formation and activity, the role and presence of the body in the experience of creation are discussed. Finally, based on the developed reflections, the aim is to address issues related to the act of creation and its agencies, considering that art can manifest itself through specific elements that shape singular ways of inhabiting the world, without, however, ceasing to always be collective.
Downloads
References
AGAMBEN, G. A Aventura. Trad. e notas Claúdio Oliveira. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
AGAMBEN, Giorgio. Homo sacer: o poder soberano e a vida nua I. 2º ed. Trad. Henrique Burigo. Belo Horizonte: UFMG, 2014.
BELLOC, M. M. Ato criativo e cumplicidade. Dissertação (Mestrado em artes Visuais). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de pós-graduação em Artes Visuais, Instituto de Artes. Porto Alegre, 2005.
BIAZUS, C. B. Incerteza e Invenção: Um percurso da criação artística à Psicanálise. Barroco & Psicanalise em revista, Santa Maria, v.10, n. 1, p. 135-149, 2009.
CHAUÍ, M.. Espinosa: uma filosofia da liberdade. São Paulo: Moderna, 1995.
DELEUZE, G. A lógica do sentido. 5ª ed. Trad. Luis Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 2015.
DELEUZE, G. Entrevista de Gilles Deleuze a Toni Negri [1990]. In: DELEUZE, G. Conversações. 34ª ed. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: 34, 1992.
DELEUZE, G. O que é o ato de criação. Trad. José Marcos Macedo. São Paulo: Folha de São Paulo, 27/06/1999. (Palestra de 1987).
DELEUZE, G. Prefácio. In: NEGRI, A. A anomalia selvagem: poder e potência em Spinoza. Trad. Raquel Ramalhete. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
DERDYK, E. Linha de horizonte: por uma poética do ato criador. 2º ed. São Paulo: Intermeios, 2012.
DIDI-HUBERMAN (org). Levantes. Trad. Jorge de Bastos; Edgard de Assis Carvalho; Mariza P. Bosco; Eric R. R. Heneault. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2017.
ESPINOSA, B. Ética. Trad. Grupo de Estudos Espinosanos; Coord. Marilena Chauí. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2018.
FONSECA, T. M. G. Imagens que não aguentam mais. In: XVIII Simpósio Nacional de História, 2005, Londrina. Anais. Londrina: Associação nacional de história, 2005.
OSTROWER, F. Criatividade e Processos de Criação. 15º ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.
PASSERON, R. Por uma Póianálise. In: SOUZA, E. L. (org.). A invenção da vida: arte e psicanálise. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2001. p. 57-72.
PEIXOTO JUNIOR, C. A.. As noções de corpo e afeto nos pensamentos de Spinoza e Winnicott. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, Rio de Janeiro, v. 11, nº 1, p. 94-108, 2018.
RECK. A. Fogo e Vida, 2019. Disponível em: https://www.buala.org/pt/corpo/fogo-e-vida. Acesso em: 19/08/2023.
SALLES, C. A. Apresentação. In: DERDYK, E. Linha de horizonte: por uma poética do ato criador. 2º ed. São Paulo: Intermeios, 2012.
SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artística. 5ª ed revista e ampliada. São Paulo: Intermeios, 2011.
VERAS, E. Entre ver e enunciar: o uso da entrevista em estudos sobre o processo de criação artística. 2006. Dissertação (Mestrado em Artes Plásticas). UFRGS, Instituto de Artes. Porto Alegre, 2006.

