Specific Skill Test as an obstacle for accessing the teaching degree in Visual Arts: a case study at UFRR

Authors

  • Vinícius Luge
  • Ivete Souza da Silva

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373489047

Keywords:

Visual Arts, Teacher Training, Specific Skill Test

Abstract

This article aims to contribute to reflections on the access actions in undergraduate courses in general, and Visual Arts teaching degrees particularly, by conducting a case study (MAZZOTI, 2006) about new academics’ selection experience at Federal University of Roraima (UFRR). In that university, Specific Skill Test, on the verge of extinction, is the second stage of selection for admission of new students, in which basic knowledge in the field of Visual Arts is evaluated. In the text, we will hold that such test has not only created barriers to access via Unified Selection System (SISU), but have also strengthened the ideological discourses of "talent" and "gift" (Meszaros, 2006).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinícius Luge

Formado em Desenho e Plástica - Licenciatura Plena e em Artes Visuais - Bacharelado pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Educação pelo programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM. Atualmente é Professor Assistente da Universidade Federal de Roraima, estando Coordenador do Curso de Artes Visuais - Licenciatura Plena.

Ivete Souza da Silva

É formada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2008). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da UFSM (2010). Foi professora Temporária da Universidade Federal de Santa Maria. Hoje é Coordenadora do Curso de Pedagogia da Estácio/Atual, na cidade de Boa Vista, estado de Roraima.

References

BREDARIOLLI, R. Choque e formação: sobre a origem de uma proposta para o ensino da arte. In. BARBOSA, A. M.; CUNHA, F. P. Abordagem Triangular no ensino das Artes e Culturas Visuais. São Paulo: Cortez, 2010. p.27 - 42.

CAUQUELIN, A. Arte Contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CHAUÍ, M. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 2011. FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

______. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HAUSER, A. História social da arte e da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

MAZZOTTI, A. "Usos e abusos dos estudos de caso". Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 129, 2006. p. 637-65.

MÉSZARÓS, I. A teoria da Alienação em Marx. São Paulo: Boi Tempo, 2006. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2006a.

NEVES, R. A. e DAMIANI, M. F. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. In: UNIrevista -

UNISINOS. São Leopoldo: Vol. 1, n° 2: 01-10. UFRR. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Artes Visuais. Boa Vista, 2011.

Published

2013-09-23

How to Cite

Luge, V., & Silva, I. S. da. (2013). Specific Skill Test as an obstacle for accessing the teaching degree in Visual Arts: a case study at UFRR. Revista Digital Do LAV, (11), 221–231. https://doi.org/10.5902/198373489047