Specific Skill Test as an obstacle for accessing the teaching degree in Visual Arts: a case study at UFRR
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373489047Keywords:
Visual Arts, Teacher Training, Specific Skill TestAbstract
This article aims to contribute to reflections on the access actions in undergraduate courses in general, and Visual Arts teaching degrees particularly, by conducting a case study (MAZZOTI, 2006) about new academics’ selection experience at Federal University of Roraima (UFRR). In that university, Specific Skill Test, on the verge of extinction, is the second stage of selection for admission of new students, in which basic knowledge in the field of Visual Arts is evaluated. In the text, we will hold that such test has not only created barriers to access via Unified Selection System (SISU), but have also strengthened the ideological discourses of "talent" and "gift" (Meszaros, 2006).Downloads
References
BREDARIOLLI, R. Choque e formação: sobre a origem de uma proposta para o ensino da arte. In. BARBOSA, A. M.; CUNHA, F. P. Abordagem Triangular no ensino das Artes e Culturas Visuais. São Paulo: Cortez, 2010. p.27 - 42.
CAUQUELIN, A. Arte Contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
CHAUÍ, M. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 2011. FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
______. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HAUSER, A. História social da arte e da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
MAZZOTTI, A. "Usos e abusos dos estudos de caso". Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 129, 2006. p. 637-65.
MÉSZARÓS, I. A teoria da Alienação em Marx. São Paulo: Boi Tempo, 2006. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2006a.
NEVES, R. A. e DAMIANI, M. F. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. In: UNIrevista -
UNISINOS. São Leopoldo: Vol. 1, n° 2: 01-10. UFRR. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Artes Visuais. Boa Vista, 2011.