Skin-colored pencil: whose skin color? An experience with university professors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734888267

Keywords:

Aesthetic Pedagogy, Anti-Racist Education, Contemporary Art, Higher Education, Professional Development

Abstract

This study extends broader research on university teaching, anti-racist education, and contemporary art to explore an aesthetic dimension in higher education pedagogy. It engages with the theoretical frameworks of Michel Foucault, Grada Kilomba, Nicolas Bourriaud, Luciana Gruppelli Loponte, and Nadja Hermann, among others. The primary objective is to critically examine an experience conducted with faculty members at a community university in Santa Catarina, Brazil, during a professional development workshop involving educators from diverse academic disciplines. The methodology employs artistic investigative approaches to challenge traditional notions of professional training in higher education, moving away from rigid prescriptions, certainties, and predefined solutions. Findings indicate alternative pedagogical practices characterized by openness to experiential contamination, fostering an aesthetic dimension in professional development inspired by contemporary artists and their works. This approach aims to provoke critical reflection and reevaluate prevailing beliefs about teaching, art, and life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Feldhaus, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, FACED, PPGEDU, Brasil (2022). Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Departamento de Metodologia de Ensino, Brasil.

References

ARROYO, Miguel González. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

LARROSA BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. [online], n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002a. Disponível em: https://bit.ly/3GcXRL1. Acesso em: 16 jul. 2024.

BOURRIAUD, Nicolas. Formas de vida: a arte moderna e a invenção de si. Tradução de Dorothée de Bruchard. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

CAMPBELL, Brígida. Arte para uma cidade sensível. 2018. 314 f. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

CUNHA, Maria Isabel da. A formação docente na universidade e a ressignificação do senso comum. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 75, p. 121-133, maio/jun. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3NV8Dbs. Acesso em: 13 jul. 2024.

D’ÁVILA, Cristina; EL-HANI, Charbel N. Ensino e aprendizagem por investigação no âmbito de comunidades de prática: propostas para uma prática pedagógica inovadora. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Metodologia participativa e as técnicas de ensino-aprendizagem. Curitiba: CRV, 2017. p. 203-220.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: o nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

FOUCAULT, Michel. Precisões sobre o poder: respostas a certas críticas. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos IV: estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012. p. 270-280.

HERMANN, Nadja. Ética & educação: outra sensibilidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. (Col. Temas & Educação).

KAERCHER, Gládis E. P. S. Reificação da branquidade: a exaltação necessária dos incolores. In: KAERCHER, Gládis. O mundo na caixa: gênero e raça no Programa Nacional Biblioteca da Escola. Porto Alegre: PPGEDU/UFRGS, 1999. p. 113-137.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação. Episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo, Pólen, 2019.

Published

2024-08-28

How to Cite

Feldhaus, M. (2024). Skin-colored pencil: whose skin color? An experience with university professors. Revista Digital Do LAV, 17(1), e10/1–20. https://doi.org/10.5902/1983734888267