Images of art and anti-racism in the school context
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734888184Keywords:
Art Images, Anti-racism, Art education, TeachingAbstract
This work aims to reflect on the images of art used in the school context, especially in art class, and their role in either perpetuating racism or working against it, with the anti-racist movement. To do so, a reflection begins based on the piece "The Redemption of Cam" (1895) by Modesto Brocos y Gómez, painting located on the National Museum of Fine Arts (MNBA) and a symbol of the whitening thesis in Brazil. As references for problematizing this artwork we have the studies by Lotierzo (2013; 2017), about racism in Brazilian painting between 1850-1940; the idea of an oppositional/oppositional gaze, by bell hooks (2019) and the concept of controlling images, by Patrícia Hill Collins (2019). At the end of this work, productions by artists Aline Motta, Renata Sampaio and Renata Felinto dos Santos are presented, as images that can provoke our ways of understanding racial relations in Brazil and perhaps even contribute to the exercise of teaching that is more reflective and committed to the anti-racist fight when it comes to working with art images at school.
Downloads
References
BÍBLIA de Jerusalém. Edição revisada e ampliada. São Paulo: Paulus, 2002.
COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2019.
FELINTO, Renata. Renata Felinto. Site da artista, 2017. Disponível em: https://renatafelinto.wordpress.com/embalando-mateus/. Acesso em: 13 jun. 2024.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.
hooks, bell. O olhar opositor: mulheres negras espectadoras. In: hooks, bell. Olhares negros: raça e representação. Tradução Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019. Disponível em: https://cpdel.ifcs.ufrj.br/wp-content/uploads/2020/10/bell-hooks-Olhares-Negros.pdf. Acesso em: 13 jun. 2024.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LOTIERZO, Tatiana. Contornos do (in)visível: A redenção de Cam, racismo e estética na pintura brasileira do último Oitocentos. 2013. Dissertação (Mestrado em Antropologia), Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8134/tde-18122013-134956/pt-br.php Acesso em: 13 jun. 2024.
LOTIERZO, Tatiana. O Nome da Tela. In: _____. Contornos do (in)visível: racismo e estética na pintura brasileira. 1. ed. São Paulo: Edusp, 2017.
MUSEU DE ARTE DE SÃO PAULO (MASP). Catálogo da exposição História das mulheres, histórias feministas. São Paulo: MASP, 2019.
MARINHO, Louise; CRUZ; Milena Natividade da. Olhares opositores e um futuro negro na Educação: possibilidades para uma prática antirracista a partir de novos regimes de visualidade. In: ITAU SOCIAL et al. Equidade Racial na Educação Básica: artigos científicos [recurso eletrônico]. São Paulo: Itaú Social, 2021. Disponível em: https://editalequidaderacial.ceert.org.br/pdf/Artigos/completo.pdf . Acesso em: 13 jun. 2024.
MOTTA, Aline. Aline Motta. Site da artista, 2019. Disponível em: https://alinemotta.com. Acesso em: 13 jun. 2024.
SAMPAIO, Renata. Renata Sampaio. Site da artista, 2018. Disponível em: https://cargocollective.com/sampaiorenata. Acesso em: 13 jun. 2024.
SANTOS, Renata Aparecida Felinto dos. A pálida História das Artes Visuais no Brasil: onde estamos negras e negros? Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 341-368, maio/ago. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22456/2357-9854.94288 Acesso em: 13 jun. 2024.
SANTOS, Renata Aparecida Felinto dos. A representação do Negro nas Artes Plásticas Brasileiras. In: _____. Curso práticas pedagógicas da Lei 10.639/03: rediscutindo as relações etnicorraciais em sala de aula. 2013. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/320851219/Representacao-Do-Negro-Nas-Artes-Plasticas-Brasileiras-Por-Renata-Felinto Acesso em: 13 jun. 2024.
SCHWARCZ, Lilia K. M. O Mistério de Perder e Encontrar, ou como Andar ao Redor da Tela A Redenção de Cam (Prefácio). In: LOTIERZO, Tatiana. Contornos do (in)visível: Racismo e Estética na pintura brasileira. 1. ed. São Paulo: Edusp, 2017.