Civility in children: reflections on the Image of the Child at the end of the Middle Ages to Classical Age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734887121

Keywords:

Civility; Childhood; Renaissance; Classical Age.

Abstract

This article is an essay that addresses the representation of childhood through history. As an essay, it aims to create a distance between the present and the past, seeking to denaturalize our understanding of contemporary childhood through a contrast with the transformations that occurred between the medieval and modern child. To achieve this, the article makes three exploratory movements: (1) the transition from the “divine child” (Middle Ages) to the “mundane child” (Modernity), based on two exemplary paintings –Leonardo Da Vinci's The Virgin and Child with Saint Anne and Caravaggio’s Madonna and Child with St. Anne (Dei Palafrenieri)–; (2) the influence of Erasmus’ civility in children on the formation of the image of this modern child; (3) the way this civility appears and unfolds in Comenius, Locke, and Rousseau. In summary, the essay challenges conventional notions of childhood through history and highlights its impact on modern society and education. In conclusion, it is argued that the “mundane child,” as an object of civility, is also a point of intersection for the “sciences of childhood” and the subsequent governance of childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helena Almeida e Silva Sampaio, Pontifical Catholic University of São Paulo

Doutora pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Filosofia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PEPGF-PUCSP)

References

Ariès, P. Por uma história da vida privada. In: CHARTIER, R. História da vida privada 3: da Renascença ao Século das Luzes. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 9-25.

Ariès, P. História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: LTC, 2018.

Caravaggio. Nossa Senhora dos Palafreneiros. 1605. 1 original de arte, óleo sobre tela, 292 cm × 211 cm.

Chorpenning, Joseph F. Another Look at Caravaggio and Religion. Artibus et Historiae, v. 8, n. 16, p. 149-158, 1987. DOI: https://doi.org/10.2307/1483305

Comênio, J. A. A escola da infância. São Paulo: UNESP, 2011.

Comênio, J. A. Didática magna. 4a. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

Corazza, S. M. História da infância sem fim. Ijuí: Unijuí, 2004.

Da Vinci, L. A Virgem e o Menino com Santa Ana. 1510. 1 original de arte, óleo 168 cm x 112 cm.

Delieuvin, V. La Vierge, l'Enfant Jésus et sainte Anne, dit La Sainte Anne. Louvre, Paris, 2021. Disponivel em: https://collections.louvre.fr/en/ark:/53355/cl010066107. Acesso em: 20 nov. 2021.

Ebert-Schifferer, S. Caravaggio: the artist and his work. Los Angeles, US: J. Paul Getty Museum, 2012.

Elias, N. O processo civilizador 1: uma história dos costumes. Tradução de Ruy Jungmann. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012.

Erasmo. De pueris. 2a. ed. São Paulo: Escala, 2008.

Foucault, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 20a. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.

Foucault, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução de Salma Tannus Muchail. 9a. ed. São Paulo: Martins Fonte, 2007.

Foucault, M. Segurança, Território, População: curso dado no Collège de France (1977-1978). Tradução de Eduardo Brandão e Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Foucault, M. Os anormais. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: WMF Martins Fonte, 2010.

Foucault, M. História da loucura na Idade clássica. Tradução de José Teixeira Coelho Netto. 12a. ed. São Paulo: Perspectiva, 2019.

Foucault, M. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). Tradução de Eduardo Brandão e Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2022.

Friedlaender, Walter. The "Crucifixion of St. Peter": Caravaggio and Reni. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, v. 8, p. 152-160, 1945. DOI: https://doi.org/10.2307/750170

Gélis, J. A individualização da criança. In: CHARTIER, R. História da vida privada 3: da Renascença ao Século das Luzes. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 305-320.

Graham-Dixon, A. Caravaggio: A Life Sacred and Profane. New York, US: W.W. Norton & Co, 2011.

Haag, C. Entre a cátedra e o ateliê. Pesquisa Fapesp, São Paulo, v. 198, 2012.

Jaffe, Noemi. Livro dos começos. São Paulo: Cosac Naify, 2016.

Larrosa, J. A operação ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Educação & Realidade, v. 29, n. 1, p. 27-43, jan./jun. 2004.

Locke, John. The works of John Locke: v. 1. London: Thomas Tegg & Co., 1823.

Marchi, R. C. Os sentidos (paradoxais) da infância nas ciências sociais: um estudo de sociologia da infância crítica sobre a "não-criança" no Brasil. Tese (Doutorado em Sociologia Política): Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política, 2007.

Mctighe, S. The End of Caravaggio. The Art Bulletin, v. 88, n. 3, p. 583589, 2006. DOI: https://doi.org/10.1080/00043079.2006.10786307

Nathan, J.; Zöllner, F. Leonardo da Vinci (1452- 1519): obra completa de desenho. Köln, DE: Taschen, 2016.

Piacentini, T. A. Imagens de infância na arte italiana. Fragmentos, v. 33, p. 371-380, jul./dez. 2007.

Postman, N. O desaparecimento da infância. Rio de Janiero: Graphia, 1999.

Rorty, Amélie Oksenberg. Philosophers on Education: Historical Perspectives. London: Routledge, 1998.

Rousseau, Jean-Jacques. La nouvelle Héloïse. Paris: Librairie de Firmin Didot Frère, 1843.

Rousseau, Jean-Jacques. Émile, ou de l’éducation. Paris: Flammarion, 1966.

Schütze, S. Caravaggio: The Complete Works. Köln, DE: Taschen, 2015.

Vidal, C. Deus e Caravaggio: a negação do claro-escuro e a invenção dos corpos compactos. Coimbra, PT: Universidade de Coimbra, 2014. DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-0748-1

Published

2025-04-29

How to Cite

Sampaio, H. A. e S. (2025). Civility in children: reflections on the Image of the Child at the end of the Middle Ages to Classical Age. Revista Digital Do LAV, 18(1), e7/1–21. https://doi.org/10.5902/1983734887121