Contributions of the Developmental Theory to the school teaching of Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865549

Keywords:

Historical-Cultural Psychology, Developmental Theory, Art teaching, Teaching and learning processes

Abstract

This article presents a theoretical study, with the aim of analyzing the main concepts that underlie the pedagogical action of the Art teacher, based on Historical-Cultural Psychology and Development Theory. The concepts of activity, psychic development, and humanization are discussed as promoters of the development of higher psychological functions, including creation and enjoyment. It is an organized form of teaching that works in the imminent development zone, updating and gradually expanding it, aiming at theoretical thinking and the development of the subject as a participant of the human kind. We also present the research carried out with this theoretical framework focusing on the discipline of Art, from 2011 to 2021, highlighting pedagogical actions proposed for an education that promotes the development of sensitivity and aesthetic perception, in relation to the generic and committed human being with a project that seeks more social justice.

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Author Biographies

Sandra Macanhão Biavatti, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Mestranda do PPGE Unioeste. Especialização em Metodologia do Ensino e Artes na Faculdades Integradas "Espírita" Curitiba-Pr (2002) e Fundamentos da Educação na Universidade do Oeste do Paraná (2007). Graduação em Educação artística pela Universidade do Oeste Paulista (2000). Professora do Ensino Fundamental, Médio e Profissionalizante do Quadro Próprio do Magistério - SEED, Secretaria do Estado do Paraná, Brasil.

Maria Lidia Szymanski, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutora em Psicologia, Desenvolvimento Humano e Educação (UNICAMP). Mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela USP. Graduação em Pedagogia Licenciatura Longa pela Universidade de São Paulo (1971). Graduação em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Tuiuti (1985). Graduação em Formação de Psicólogo pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Tuiuti (1987). Docente da UNIOESTE.

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Published

2022-04-26

How to Cite

Biavatti, S. M., & Szymanski, M. L. (2022). Contributions of the Developmental Theory to the school teaching of Arts. Revista Digital Do LAV, 15, e2/01–27. https://doi.org/10.5902/1983734865549