Multiple writings: the creation of authorial actions by means of appropriation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865440

Keywords:

ações autorais, mediação cultural, apropriação, educador.

Abstract

The present article analyzes the role of the cultural mediator as a proponent and creator of authorial actions within the exhibition space, as part of the scope of educational practices in art exhibits. Based on the concept of appropriation and conceptual art, analogies are drawn between the creative process of the artist and the educator using Marcel Duchamp and Hélio Oiticica's artistic practices as a reference. Just as a number of artists use appropriation to create their works, educators would activate the works or exhibition space with their actions by enhancing the fruition of the public. This practice, which is similar to artistic creation, takes place via the appropriation of several factors that allow for the authorship of the educator in a process of rewriting. This way, the way educators create authorial actions in visual arts exhibitions is investigated by a discussion of how mediation can become an authorial artistic process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Rodrigues da Costa, Universidade do Estado de Minas Gerais

Professor Doutor das disiciplinas de História da Arte, Teoria e Crítica de Arte, do departamento de Disciplinas Teóricas e Psicopedagógicas, da Escola Guignard (Universidade do Estado de Minas Gerais).

Amanda Kistemann Eltz, Universidade do Estado de Minas Gerais

Formada em Artes Visuais, pelo Centro Universitário Belas Artes de São Paulo, especialista em Educação Infantil, especialista em Gestão Cultural no SENAC e Mestre em Artes pela UEMG. Tem experiência em projetos educativos com a comunidade escolar e público espontâneo em geral, através do desenvolvimento e coordenação de ações e oficinas artístico/culturais. Pesquisa artística ligada a elementos plásticos e ativação do espaço.

References

BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão (Orgs.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Editora Unesp, 2009. 246p.

BARTHES, Roland. A morte do autor. In: BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução de Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004a. p. 57-64.

BARTHES, Roland. Texto (teoria do). In: BARTHES, Roland. Inéditos volume 1: teoria. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2004b. p. 261-289.

BICHOP, Claire. O que é um curador? A ascensão (e queda?) do curador auteur. Revista Concinnitas, RJ/Brasil, ano 16, vol. 2, n. 27, p. 270-282, dez. 2015. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/21180/15263> Acesso em: 05 maio de 2018.

BRAGA, Paula. Hélio Oiticica: singularidade, multiplicidade. São Paulo: Perspectiva, 2013. 320 p.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002.

CAMACHI, Cibele. A poética do educador: por um projeto de residência educativa. 2017, 29 f. Monografia. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

CARNEIRO, Beatriz Scigliano. Uma inconsutil invenção: a arteciência em José Oiticica Filho. Revista Ponto e vírgula. São Paulo, n. 9, p. 107-146, 2º semestre de 2009. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/pontoevirgula/article/view/14026> Acesso em: 30 de novembro de 2018.

CASTRO, Carolina Velasquez Y; ZECHINATO, Bianca Panigassi. Tessitura criativa: o artista educador como propositor de processos. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS (n. 24), Santa Maria, 2015, p. 669-683. Anais... Compartilhamentos na arte: redes e conexões. Santa Maria: ANPAP, 2015. Disponível em:<http://anpap.org.br/anais/2015/comites/ceav/bianca_zechinato_carolina_suarez.pdf> Acesso em: 23 maio de 2018.

CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: Uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005. 168p.

COMPAGNON, Antoine. O trabalho da citação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996. 176p.

COUTINHO, Rejane Galvão, et al. Mediação Cultural: uma estratégia performática para a exposição Yoko Ono. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, (n. 17), 2008, Florianópolis. Anais... Panorama da Pesquisa em Artes Visuais. Florianópolis: ANPAP, 2008, p. 1391-1401. Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2008/artigos/126.pdf> Acesso em: 20 maio de 2018.

ECO, Humberto. Interpretação e Superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes, 2005. 184p.

FREIRE, Cristina. Arte Conceitual. Rio de Janeiro: Zahar, 2006. 81p.

FREIRE, Cristina. Poéticas do processo: arte conceitual no museu. São Paulo: Editora Iluminuras LTDA., 1999. 197p.

GRAW, Isabelle. Dedication Replacing Appropriation: Fascination, Subversion and Dispossession in Appropriation Art. In: BAKER, George. BANKOWSKY. Jack et al., (Eds.) Louise Lawler and Others. Ostfildern-Ruit. 2004. p. 45-67. Disponível em: <http://www.marginalutility.org/wp-content/uploads/2010/12/04.-Graw.pdf>Acesso em: 13 setembro de 2017.

HELGUERA, Pablo; HOFF, Mônica (Orgs.). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011. 151p.

MARTINS, Luciana Conrado (Org.). Que público é esse? Formação de públicos de museus e centros culturais. 1. ed. São Paulo: Percebe, 2013. 76p.

NUNES, Fabio Oliveira. Ctrl+Art+Del: distúrbios em arte e tecnologia. São Paulo: Perspectiva, 2010. 315p.

RANCIÈRE, Jacques. O Espectador Emancipado. Tradução de Ivone C. Benedetti. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012. 128p.

SANTIAGO, Alexandre de Cerqueira. Experiência e educação na obra de José Menna Barreto. 2017, 171 f. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-graduação em Artes Visuais – Escola de Comunicação e Artes / Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

TUGNY, Rosângela Pereira de. Modos de escutar ou: como colher o canto das árvores? In. SILVA, Helena L.; ZILLE, José Antônio B. (Orgs.). Música e Educação. Barbacena: EdUEMG, 2015. p. 17-32.

UTUARI, Solange dos Santos. O provocador de experiências estéticas. In: MARTINS, Mirian Celeste (Org.). Pensar juntos mediação cultural: [entre]laçando experiências e conceitos. São Paulo: Terracota Editora, 2014.

YOKO, Ono. o céu ainda é azul, você sabe. São Paulo: Núcleo de Cultura e Participação (Org.). Material educativo de exposição. Instituto Tomie Ohtake. 2017. 60 páginas. Disponível em: <http://artenaescola.org.br/uploads/livros/e-book/yoko_ono_o_ceu_e_azul_voce_sabe.pdf> Acesso em: 04 de fevereiro de 2019.

ZECHINATO, Bianca Panigassi; DERIVA, Coletivo. Residência Educativa no Sesc Pompeia: Relatos e Reflexões: 2016 a 2018. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, (n. 27), 2018, Anais... Práticas e ConfrontAÇÕES. São Paulo: ANPAP, 2018, p. 2310-2325. Disponível em: < http://anpap.org.br/anais/2018/content/PDF/27encontro______ZECHINATO_Bianca_Panigassi.pdf> Acesso em: 05 de fevereiro de 2019.

Published

2021-12-27 — Updated on 2022-01-31

Versions

How to Cite

Costa, A. R. da, & Eltz, A. K. (2022). Multiple writings: the creation of authorial actions by means of appropriation. Revista Digital Do LAV, 14(3), 107–130. https://doi.org/10.5902/1983734865440 (Original work published December 27, 2021)