ICT in the curriculum design of the visual arts degree course at IFMA

Authors

  • William Cordeiro Costa IFMA
  • Luciana Silva Aguiar Mendes Barros IFMA/ professora do Instituto Federal do Maranhão nos cursos técnicos e na graduação

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734861950

Keywords:

teacher training, visual arts, technologies.

Abstract

Information and Communication Technologies (ICTs) are strongly integrated in the life of contemporary society and their impact on educational processes has motivated several studies, in view of the importance of reflecting on the relationship between technologies, curriculum and teacher training. Following this demand, this study has as main objective to investigate the technologies in the Visual Arts Degree Course at Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA), aiming at identifying the approach of this theme based on the curricular design of the Course. The results obtained indicate that the technologies are approached in certain disciplines as instruments of contemporary artistic production, and, in others, as tools of pedagogical mediation. The methodology adopted consisted of mapping the pedagogical project of the course, in light of the documents and legal provisions that conduct the Degree in Visual Arts in Brazil, supporting the discussion with basis on conceptions of theorists such as Lévy (1993), Pimentel (2011), among others.

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Author Biographies

William Cordeiro Costa, IFMA

Licenciado em Artes Visuais pelo IFMA

Luciana Silva Aguiar Mendes Barros, IFMA/ professora do Instituto Federal do Maranhão nos cursos técnicos e na graduação

Possui graduação em Bacharelado em Comunicação Social pela Universidade Federal do Maranhão (2003), graduação em Licenciatura em Educação Artística pela Universidade Federal do Maranhão (2000) , mestrado em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal do Maranhão e doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora do Instituto Federal do Maranhão cursos técnicos e na graduação. Coordena o Grupo de Pesquisa em Tecnologia, Arte e Educação (GPTAE). Tem experiência como docente e e como pesquisadora na área de Arte, com ênfase em Artes Visuais, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de arte, formação de professores, educação a distancia e tecnologias aplicadas a arte

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Published

2021-04-29

How to Cite

Cordeiro Costa, W., & Silva Aguiar Mendes Barros, L. (2021). ICT in the curriculum design of the visual arts degree course at IFMA. Revista Digital Do LAV, 14(1), 159–176. https://doi.org/10.5902/1983734861950