Mural painting as an educational experience in an art workshop education
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373485325Keywords:
Painting Mural, Education in Visual Arts, EverydayAbstract
This article is a result of a qualitative research that aimed to contextualize the possibilities of the painting mural in an educational proposition in arts, through a workshop of mural art with a group of youths from the Open School, in the State School of Basic Education Augusto Ruschi, in Santa Maria, RS. Such premise was thought and based by the study of painting mural and its confluence with art and space, while subsidy that has enabled experiences in arts close to students, through interlacements with education in contemporary, art, painting and everyday life of these young people.Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Vida Liquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
CANTON, Katia. Narrativas Enviesadas. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
COELHO, Roseane Martins. O sujeito e a construção da identidade: implicações na infância, na educação e na arte. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.). Cultura Visual e Infância: quando as imagens invadem a escola... Santa Maria: Editora UFSM, 2010, p. 105-130.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. As infâncias nas tramas da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.). Cultura Visual e Infância: quando as imagens invadem a escola... Santa Maria: Editora UFSM, 2010, p. 131- 161.
FERRAZ, Maria Heloísa C. de T. e FUZARI, F. de Rezende e. Metodologia do Ensino de Arte. São Paulo: Ed. Cortez, 2004.
FERREIRA, Sueli. O Ensino das artes construindo caminhos. 3ª Ed. São Paulo: Editora Papiros, 2004.
FIGUEIREDO, João. Educação e afetividade na relação com @ outr@: contributos da perspectiva eco-relacional. In: HENZ, Celso Ilgo; ROSSATO, Ricardo; BARCELOS, Valdo. Educação humanizadora e os desafios da diversidade. Santa Cruz do Sul:
UDUNISC, 2009, p. 21-43.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
HERNANDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.
________________________. Los Estúdios de Cultura Visual: La construcción permanente de un campo no disciplinar. La Puerta. Publicación de Arte y Deseño, 2006.
_____________________. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
LÜDKE, Menga, André, Marli G. D. A. Pesquisa em educação. Abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARTINS, Raimundo. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem a das práticas do ver. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de (Org.). Arte, educação e cultura. Santa Maria: Editora UFSM, 2007.
NETO, Augusto dos Santos. A pintura como arte pública. In: MARTINS, Alice F.; COSTA, Luiz E; MONTEIRO, Rosane H. 14° Encontro: Cultura Visual e desafios da pesquisa em Artes. Goiânia: UFG, 2005.