Reports of a survey with young students from Juiz de Fora: audiovisual and gender
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734844055Keywords:
Young People, audiovisual, gender.Abstract
This article focuses on the relationship between young students in the second cycle of elementary school from the city of Juiz de Fora/MG and films that have young people as protagonists. The focus of the discussion is these young people’s perceptions of gender representations in films. To address these perceptions, we used the results of a study developed with young people of a school in the municipal public school system. The research-intervention had as main procedure the implementation of workshops for viewing and discussing films, whose objective was to understand the relationship of those young people with the audiovisual. One of the issues that emerged in the course of the activities was the gender representations built in contact with audiovisual narratives. The results were discussed in the light of Latin American communication studies, with Jésus Martín-Barbero and Néstor García-Canclini as the main references, and gender studies and their relations with the media, developed by Guacira Louro.
Downloads
References
ALVES, Paula e COELHO, Paloma. Discursos, performatividades e padrões visuais no cinema: reflexões sobre as representações de gênero, o mercado cinematográfico e o cinema de mulheres. ACENO, Vol. 2, N. 3, p. 159-176. Jan. a Jul. de 2015. Políticas e Poéticas do Audiovisual na contemporaneidade: por uma antropologia do cinema (dossiê)
ANDERSON, Hanah; DANIELS, Matt. Film Dialogue. Disponível em: https://pudding.cool/2017/03/film-dialogue/. Acesso em 21 abril, 2020.
AGÊNCIA NACIONAL DO CINEMA (Ancine). Informe de acompanhamento do mercado. Distribuição em Salas de Exibição – Informe Anual 2014. Publicado no Observatório Brasileiro do Cinema e do Audiovisual (OCA) em 27 maio 2015. Disponível em: <http://oca.ancine.gov.br/sites/default/files/cinema/pdf/Anuario_2014.pdf>. Acesso em: 06 set. 2015.
ANDRADE, Marcelo; LUCINDA, Maria da Consolação. Oficinas pedagógicas em direitos humanos: uma aposta de formação política com grupos populares. In: CANDAU, Vera Maria; SACAVINO, Suzana (Org.). Educar em tempos difíceis: construindo caminhos. Rio de Janeiro: 7Letras, 2011. p. 253-272.
DIONNE, Hugues. A pesquisa-ação para o desenvolvimento local. Trad. Michel Thiollent. Brasília: Liber Livro Editora, 2007.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. Trad. Luiz Sérgio Henriques. 3. ed. 1. reimp. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2015.
JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Editora Ática, 1994
KAMITA, Rosana Cássia. Relações de gênero no cinema: contestação e resistência. Revista de Estudos Feministas, Vol. 25, n. 3, pp. 1393-1404, Florianópolis, Set.Dez, 2017.
KAPLAN, E. Ann. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Trad. Helen M. Potter Pessoa. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais – identidade e política entre o moderno e o pós-modernos. Tad. Ivone Castilho Benedetti. Bauru. São Paulo: EDUSC, 2001.
LOURO, Guacira Lopes. O cinema como pedagogia. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 423-446.
LOURO, Guacira Lopes. Cinema e sexualidade. Educação e Realidade, v. 33, n. 1, p. 81-98, jan./jun. 2008.
LOURO, Guacira Lopes. Destemidos, bravos, solitários: a masculinidade na versão western. Bagoas, n. 10, p. 171-182, 2013. Disponível em: <http://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/download/5382/4397>. Acesso em: 14 out. 2015.
LUSVARGHI, Luiza; ALVIM Luíza Beatriz e NASCIMENTO, Genio (org.). Cinema, representação e relações de gênero. Ebook. Editora: e-galaxia, 285 p., 2018
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Trad. Ronald Polito e Sérgio Alcides. 7. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2013.
MORIN, Edgar. As estrelas: mito e sedução no cinema. Trad. Luciano Trigo. Rio de Janeiro: José Olympio, 1989.
ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
SARLO, Beatriz. Cenas da vida pós-moderna: intelectuais, arte e videocultura na Argentina. Trad. Sérgio Alcides. 5. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2013.
VEIGA, Ana Maria. Gênero e cinema, uma história de teorias e desafios. Apresentação de Seção Temática. Revista de Estudos Feministas, vol.25, no.3, pp. 1355-1357, Florianópolis Sept./Dec. 2017.