Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734842594Keywords:
visual culture education, images, pedagogy practices.Abstract
This article reflects on critical pedagogy practices related to forms of visual culture education (DIAS, 2012) starting from a question, “What do (people who teach with) pictures want?” adapted from a previous one posed by Mitchell (2017), “What do pictures really want?” The discussion considers that when incorporated into pedagogical practices, images serve not only as a pedagogical resource but also as methodological tools that unfold other paths and possibilities for subjects to engage in knowledge production. Grounded in the field of visual culture studies, this investigation finally seeks to understand what someone really want when they approach images from a pedagogical perspective.Downloads
References
AGUIRRE, Imanol. Entorno de aprendizagem entre jovens produtores de Cultura Visual: traços e características. In: MARTINS, Raimundo e TOURINHO, Irene (Orgs.) Pedagogias Culturais. Santa Maria: Editora UFSM, 2014, p.247-274.
BRASIL, Lei de Diretrizes e B. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Ministério de Educação - MEC, 1996.
CAMPOS, Ricardo. Juventude e visualidade no mundo contemporâneo: Uma reflexão em torno da imagem nas culturas juvenis. Sociologia, Problemas e Práticas. n.63. 2010. p. 113– 137.
DIAS, Belidson. Arrastão: o cotidiano espetacular e práticas pedagógicas críticas. In: MARTINS, R. TOURINHO, I. (Orgs.) Cultura das Imagens: desafios para a arte e para a educação. Santa Maria: Ed. UFSM, 2012, p.55-73.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados, 1989.
MARTÍNEZ LUNA, Sergio. De mostrar el ver a la imagen que se muestra. El ornitorrinco tachado: Revista de Artes Visuales, n. 6, nov. 2017, p. 107-118.
MITCHELL, W. J. T. O que as imagens realmente querem? In: ALLOA, E. (Org.) Pensar a Imagem. Belo horizonte: Autêntica Editora, 2017, p. 165 -189.
PORRES PLA, Alfred. 9 nubes: nueve anotaciones flotantes en torno a la investigación con jóvenes como productores de cultura visual en contextos educativos. In: AGUIRRE, I. (org.) + q knsmidrs d imgns: Mapeando evaluando la investigación sobre jóvenes productores de cultura visual. mor thN img cnsmrs: Mapping and Evaluating Research on Young People as Visual Culture Producers. Pamplona: Pamiela-Edarte (UPNA), 2015, p. 95-113.