The body in performance: cultural mediation at the Blumenau Museum of Art
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734836162Keywords:
A/r/tography, Performance art, Teaching, Body, Museum of ArtAbstract
In this study we discuss the body in performance in a course of cultural mediation at the Blumenau Museum of Art. The art teachers from the region of Blumenau participated in a training course focused on aesthetic education and body. Performance art as an action that mobilizes the body was a medium of art creation and a trigger to the aesthetic experiences related to teachers' voices. Being hybrid and contemporary, this research has the theoretical support of Larrosa (2016), Duarte Jr. (2001), Josso (2007; 2012), Dias and Irwin (2013), Le Breton (2012), and Martins and Picosque (2012). From Art-Based Educational Research A/r/tography emerges to propose the intertwining of the identities of artist, researcher, and teacher. The theoretical and methodological support for the research and the creation of visualities are based on A/r/tography. The study has offered the Art Teachers the creation of art by means of performance and proposed the subversion of traditional ways of establishing cultural mediation in museum spaces. The main finding of the course was the expansion of possibilities for thinking about cultural mediation paths with a perspective focused on the body and its sensitive potentialities.
Downloads
References
AZEVEDO, Denis de Souza; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. Ser no mundo, mundo vivido e corpo próprio segundo Merleau-Ponty. Revista Dialektiké - Dossiê Filosofia do Corpo [online], v. 1, n. 2, p. 15-37, 2015.
CARVALHO, Carla; IMMIANOVSKY, Charles. PEBA: a arte e a pesquisa em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 3, p. 221-236, set./dez. 2017.
CARVALHO, Carla; PERUZZO, Leomar; GOTTARDI, Pedro. Poéticas do Corpo na Criação Artística em Marina Abramović e Elke Hering. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 8, n. 4, p. 763-787, out./dez. 2018.
COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013.
DUARTE JR., João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar Edições, 2001.
GONÇALVES, Jean Carlos; GONÇALVES, Michelle Bocchi. Teatralidade e Performance na pesquisa em Educação: do corpo e da escrita em perspectiva discursiva. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 67, p. 139-155, jan./fev. 2018.
HERNANDÉZ, Fernando. A pesquisa baseada nas artes: propostas para representar a pesquisa educativa. Tradução Tatiana Fernandez. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. p. 39-62.
ICLE, Gilberto. Para apresentar a Performance à Educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 11-22, maio/ago. 2010.
JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, Porto Alegre, v. 3, n. 63, p. 413-438, set./dez. 2007.
______. O corpo biográfico: o corpo falado e o corpo que fala. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 19-31, jan./abr. 2012.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
MARTINS, Mírian Celeste. Arte, só na aula de arte? Revista Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 311-316, set./dez. 2011.
MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores: andarilhos da Cultura. 2. ed. São Paulo: Intermeios, 2012.
OLIVEIRA, Marilda. Contribuições da perspectiva metodológica “Investigação Baseada nas Artes” e da a/r/tografia para as pesquisas em educação. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPEd, 36., 2013, Goiânia. Anais eletrônicos...Goiânia: UFG, 2013. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt24_2792_texto.pdf. Acesso em: 10 set. 2018.