The body in performance: cultural mediation at the Blumenau Museum of Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734836162

Keywords:

A/r/tography, Performance art, Teaching, Body, Museum of Art

Abstract

In this study we discuss the body in performance in a course of cultural mediation at the Blumenau Museum of Art. The art teachers from the region of Blumenau participated in a training course focused on aesthetic education and body. Performance art as an action that mobilizes the body was a medium of art creation and a trigger to the aesthetic experiences related to teachers' voices. Being hybrid and contemporary, this research has the theoretical support of Larrosa (2016), Duarte Jr. (2001), Josso (2007; 2012), Dias and Irwin (2013), Le Breton (2012), and Martins and Picosque (2012). From Art-Based Educational Research A/r/tography emerges to propose the intertwining of the identities of artist, researcher, and teacher. The theoretical and methodological support for the research and the creation of visualities are based on A/r/tography. The study has offered the Art Teachers the creation of art by means of performance and proposed the subversion of traditional ways of establishing cultural mediation in museum spaces. The main finding of the course was the expansion of possibilities for thinking about cultural mediation paths with a perspective focused on the body and its sensitive potentialities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leomar Peruzzo, FURB-UNIVERSIDADE REGIONAL DE BLUMENAU

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação Mestrado em Educação da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Possui Licenciatura em Artes Visuais - FURB (2016). Bacharel em Teatro - FURB (2007). Especialista em Arte na Educação Infantil e Anos Iniciais (2012). Especialista em Gênero e Diversidade na Escola - UFPR (2016). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) no subprojeto Interdisciplinar - Direitos Humanos (2014-2015). Integrante do Grupo de Pesquisa em Arte e Estética na Educação. Possui experiência como ator de teatro e professor de Artes Visuais e Teatro.

Carla Carvalho, FURB- Universidade Regional de Blumenau

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Educação Artística pela Universidade Regional de Blumenau (1998), mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (2003) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008). Atua como professora no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Regional de Blumenau (FURB) e na graduação em Cursos de Formação de Professores e Design. Líder do Grupo de Pesquisa Arte e Estética na Educação. Atualmente coordena o PROESDE- Licenciatura/FURB. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: arte na educação, artes visuais, mediação cultural, estética na Educação e formação de professores.

References

AZEVEDO, Denis de Souza; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. Ser no mundo, mundo vivido e corpo próprio segundo Merleau-Ponty. Revista Dialektiké - Dossiê Filosofia do Corpo [online], v. 1, n. 2, p. 15-37, 2015.

CARVALHO, Carla; IMMIANOVSKY, Charles. PEBA: a arte e a pesquisa em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 3, p. 221-236, set./dez. 2017.

CARVALHO, Carla; PERUZZO, Leomar; GOTTARDI, Pedro. Poéticas do Corpo na Criação Artística em Marina Abramović e Elke Hering. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 8, n. 4, p. 763-787, out./dez. 2018.

COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.

DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013.

DUARTE JR., João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar Edições, 2001.

GONÇALVES, Jean Carlos; GONÇALVES, Michelle Bocchi. Teatralidade e Performance na pesquisa em Educação: do corpo e da escrita em perspectiva discursiva. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 67, p. 139-155, jan./fev. 2018.

HERNANDÉZ, Fernando. A pesquisa baseada nas artes: propostas para representar a pesquisa educativa. Tradução Tatiana Fernandez. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013. p. 39-62.

ICLE, Gilberto. Para apresentar a Performance à Educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 11-22, maio/ago. 2010.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, Porto Alegre, v. 3, n. 63, p. 413-438, set./dez. 2007.

______. O corpo biográfico: o corpo falado e o corpo que fala. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 19-31, jan./abr. 2012.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

MARTINS, Mírian Celeste. Arte, só na aula de arte? Revista Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 311-316, set./dez. 2011.

MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores: andarilhos da Cultura. 2. ed. São Paulo: Intermeios, 2012.

OLIVEIRA, Marilda. Contribuições da perspectiva metodológica “Investigação Baseada nas Artes” e da a/r/tografia para as pesquisas em educação. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPEd, 36., 2013, Goiânia. Anais eletrônicos...Goiânia: UFG, 2013. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt24_2792_texto.pdf. Acesso em: 10 set. 2018.

Published

2020-04-13

How to Cite

Peruzzo, L., & Carvalho, C. (2020). The body in performance: cultural mediation at the Blumenau Museum of Art. Revista Digital Do LAV, 13(1), 034–052. https://doi.org/10.5902/1983734836162