Inventory of notes for an inventive teacher’s education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734833962Keywords:
Teacher’s education, Philosophy of difference, CreationAbstract
This essay considers teacher’s education together with other elements from Art, Philosophy, Science and Literature, generating inventive flows for education in which the teachers’ creating action becomes possible. In this sense, it advocates an education based on processes of re-creation of the existing and moves towards a kind of teacher’s education that bets on the image of a teacher who is able to create while teaching. The theoretical framework consists of studies of the philosophy of difference as proposed particularly by Gilles Deleuze and Félix Guattari. We are interested in questioning the dogmatic thought that regards education as a field of knowledges that are supposedly immune to creation.
Downloads
References
ADORNO, T. Notas de literatura. Trad. Jorge M. B. de Almeida. São Paulo: Editora 34, 2003.
CORAZZA, S. M. Notas para pensar as Oficinas de Transcriação (OsT). In: HEUSER, E. M. D. (org.). Caderno de Notas 1: projetos, notas & ressonâncias. Cuiabá: EdUFMT, 2011. p.33-96.
CORTÁZAR, J. Histórias de cronópios e de famas. Trad. Gloria Rodriguez. 18. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
DALAROSA, P. C. Escrileituras: um modo de escrever em meio à vida. Observatório da Educação/CAPES/INEP. In: HEUSER, E. M. D. (org.) Caderno de Notas 1: projetos, notas & ressonâncias. Cuiabá: EdUFMT, 2011. p.15-29.
DELEUZE, G. Diferença e Repetição. Trad. Luiz B. L. Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
DELEUZE, G. Crítica e Clínica. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997.
DELEUZE, G. Lógica do sentido. Trad. Luiz R.S. Fontes. São Paulo: Perspectiva, 1998.
DELEUZE, G. Conversações. Trad. Peter Pál Pelbart. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.
DELEUZE, G. Dois regimes de loucos: textos e entrevistas. Trad. Guilherme Ivo. São Paulo: Editora 34, 2016.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol.3. Trad. Aurélio Guerra Neto et al. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol.5. Trad. Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol.1. 2. ed. Trad. Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Rosa. Rio de Janeiro: Editora 34, 2011.
DIAS, R. de O. Formação Inventiva de professores e políticas de cognição. Informática na educação: teoria e prática, v. 12, n.2, jul./dez. 2009.
DIAS, R. de O. Deslocamentos na formação de professores: aprendizagem de adultos, experiência e políticas cognitivas. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.
DIAS, R. de O. Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: FAPERJ/LAMPARINA, 2012.
DIAS, R. de O. Pesquisa-Intervenção e formação inventiva de professores. Revista Polis e Psique, v. 5, n. 2, 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/PolisePsique/article/view/53949. Acesso em: 21 mar. 2019.
GALLO, S.; ASPIS, R. Biopolítica-vírus e Educação-governamentalidade e escapar e ... Revista de Estudos Universitários, Sorocaba, v. 37, n. 2, p. 167-179, dez. 2011. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/reu/article/view/651. Acesso em: 21 mar. 2019.
KAFKA, F. Um relatório para a Academia. In: KAFKA, F. Essencial. Trad. Modesto Carone. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
KASTRUP, V. A invenção de si e do mundo: Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Campinas, SP: Papirus, 1999.
KASTRUP, V. Aprendizagem, arte e invenção. Revista Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n. 1, jan./jun. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v6n1/v6n1a03.pdf. Acesso em: 21 mar. 2019.
KASTRUP, V. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Revista Educação e Sociedade, Campinas, vol. 26, n. 93, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302005000400010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 21 mar. 2019.
KASTRUP, V. Conversando sobre políticas cognitivas e formação inventiva. In: DIAS, R. de O. (Org.). Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012, v. 1. p. 52-60.
KOHAN, W. O. A infância da educação: o conceito devir-criança. In: KOHAN, W.O. (Org). Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
LISPECTOR, C. Clarice na cabeceira. In: MONTEIRO, T. (Org.) Rio de Janeiro: Rocco, 2010.
NIETZSCHE, F. Assim falou Zaratustra. Trad. Mário da Silva. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
OLEGÁRIO, F.; CORAZZA, S. M. Entre Incêndios e didática da tradução. Cadernos de Pesquisa. São Luís. v.24, n.2, 2017. p.56-63 Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/7516. Acesso em: 21 mar. 2019.
OLEGÁRIO, F.; CORAZZA, S. M. Reimaginação das cidades de Calvino por meio de fragmentos. Conjuctura: Filosofia e Educação. Caxias do Sul. v.23, n.1, 2018. p.63-76. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/4999. Acesso em: 21 mar. 2019.
RODRIGUES, C. G. O dito e não dito da formação de professores nesta contemporaneidade. In: HEUSER, E. M. D. (Org.). Caderno de Notas 1: projetos, notas & ressonâncias. Cuiabá: EdUFMT, 2011. p.121-127.
RODRIGUES, C. G. et al. Oficina Tramas e Usos do Passeio Urbano: por uma estética professoral. In: RODRIGUES, C. G. (Org.). Caderno de Notas 5: Oficina de Escrileituras: arte, educação e filosofia. Pelotas: Editora Universitária, 2013. p. 29-35.
SCHULER, B. Uma didática menor: questão de entradas e saídas. In: RODRIGUES, C. G. (Org.) Caderno de Notas 2: Rastros de escrileituras. Canela: UFRGS, 2011. p.117-136.
SCHULER, B. Filoescrituras com Kafka: experimentações no ensino fundamental. In: RODRIGUES, C. G. (Org.) Caderno de Notas 5: Oficina Escrileituras. Pelotas: Editora Universitária, 2013. p. 17-35.
SERRES, M. Filosofia Mestiça. São Paulo: Nova Fronteira, 1993.
TADEU, T. Políptico. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 45, jun. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/n45/a16n45.pdf. Acesso em: 21 mar.2019.