The educational dimension of artistic and cultural mediation: the construction of knowledge through appreciation in the presence of the work

Authors

  • Maria Regina Johann
  • Luciara Judite Bernardi Roratto

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373483071

Keywords:

Art, Visual culture, Mediation, See/look education, Artistic appreciation, Aesthetic experience, Knowledge

Abstract

The educative dimension of the cultural and artistic mediation is the main focus of this article, built from the research “Aesthetic Mediation: the building of knowledge through the appreciation in the presence of the work”, which happens in a practice-theoretical way in the Java Bonamigo exhibition Room of the Visual Arts course of Unijuí University. Questions as the see/look education, the art‟s sensitive and cognizant knowledge, such as the proponent dimension of the mediation task are approached by this text. We present concepts on Mediation and also highlight that it can be understood as an intentional action created to inter-relate, approach, make possible, clarify, conduct and inform about arts and culture, amplifying the meaning about the work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Regina Johann

Professora do curso de Artes Visuais Licenciatura & Bacharelado da Unijuí

Luciara Judite Bernardi Roratto

Acadêmica do curso de licenciatura em Artes Visuais da Unijuí

References

BARBOSA, A. M. As mutações do conceito e da prática. In: BARBOSA, A. M. (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002. p. 13-25.

______. AMARAL, L. (orgs.). Interterritorialidade: mídias, contexto e educação. São Paulo: Senac, 2008.

COELHO, T. Dicionário crítico de política cultural. 1999.

COUTINHO, R. G. (orgs.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Ed. UNESP, 2009.

HERNÁNDEZ, F. Catadores da cultura visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2009.

LISBOA, A. Construção de uma metodologia para mediação: uma experiência no Instituto de Arte Contemporânea da UFPE. In: MEDEIROS, M. B. (org.). Arte em pesquisa: especificidades. Brasília: ANPAP, 2004. v. 2.

MARTINS, M. C. Conceitos e terminologia – aquecendo uma transforma-ação: atitudes e valores no ensino de arte. In: BARBOSA, A. M. (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003. p. 49-60.

_____. Curadoria educativa: uma pesquisa com educadores. In: MARTINS, A. F.; COSTA, L. E.; MONTEIRO, R. H. (orgs.). Cultura visual e desafios da pesquisa em artes. Goiana: ANPAP, 2005.

_____. Mediação: provocações estéticas. Universidade Estadual Paulista. Instituto de Artes. Pós-Graduação. São Paulo, v. 1, n. 1, out. 2005.

PALMER, Richard E. Hermenêutica. Lisboa: Edições 70, 1989.

TIBURI, M. Aprender a pensar é descobrir o olhar. Artigo originalmente publicado pelo Jornal do Margs, edição 103, set./out. 2004.

Published

2011-09-22

How to Cite

Johann, M. R., & Roratto, L. J. B. (2011). The educational dimension of artistic and cultural mediation: the construction of knowledge through appreciation in the presence of the work. Revista Digital Do LAV, (7), 001–012. https://doi.org/10.5902/198373483071