Body and experience in the creative process of frida kahlo: Connections between dance and visual culture

Authors

  • Odailso Berte Curso de Dança - Licenciatura Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734824044

Keywords:

Creative process, Frida Kahlo, Body, Image, Contempop dance

Abstract

This study emphasizes the issues of body and experience in the creative process of painter Frida Kahlo, in connection with a creative process in dance, based on images by this artist. Through interlacings between the fields of dance and visual culture, the author reflects about contempop dance, a dance proposition based on relations among bodies and images, popularized in different cultural spheres. From these reflections and artistic practices, possibilities for critical, creative and performative actions emerge for teaching, research and artistic creation in the contemporary era of mass reproduction and propagation of images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Odailso Berte, Curso de Dança - Licenciatura Universidade Federal de Santa Maria

Professor do Curso de Dança - Licenciatura - UFSM

Doutorando em Arte e Cultura Visual - UFG

Mestre em Dança - UFBA

Especialista em Dança - FAP

Licenciado em Filosofia - UPF

Coordenador do Laboratório Investigativo de Criações Contemporâneas em Dança - LICCDA

References

ACASO, M. Del paradigma modernista al posmuseo: seis retos a partir del giro educativo (¿Lo intentamos?). In: ACASO, M. Perspectivas. Situación actual de la educación en los museos de artes visuales. Barcelona: Ariel, 2011. p. 36-43.

AGUIRRE, I. Cultura visual, política da estética e educação emancipadora. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. Educação da cultura visual: conceitos e contextos. 1 ed. Santa Maria: Editora UFSM, 2011. p. 69-111.

AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990. 136 p.

BARTRA, E. Frida Kahlo en el siglo XXI. In: In: ORELLANA, M. Frida Kahlo, un homenaje. 1 ed. Ciudad de México: Fideicomiso Museo Dolores Olmedo y Fideicomiso Museos Diego Rivera – Frida Kahlo (Banco de México), 2004. p. 34-53.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8 ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 179-212.

BERTÉ, O. Dança Contempop: corpos, afetos e imagens (mo)vendo-se. Santa Maria, Ed. da UFSM, 2015. 200 p.

BERTÉ, O. Me Kahlo... Sashay Away. Espetáculo de Dança Contemporânea (50 min). Laboratório Investigativo de Criações Contemporâneas em Dança (LICCDA). Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria: 2015.

BOURRIAUD, N. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. São Paulo: Martins, 2009. 112 p.

GIROUX, H. A cultura popular como pedagogia do Prazer e Significado: descolonizando o corpo. In: Giroux, H. Cruzando fronteiras do discurso: novas políticas em educação. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 211–240.

BUTLER, J. Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós, 2012. 346 p.

CHURCHLAND, Paul; CHURCHLAND, Patrícia. Intertheoric Reduction: a neuroscientist’s field guide. In: Nature’s Imagination. New York: Oxford University Press, 1995.

ESPECIAL Interkahlos. Direção e produção Anaqueli Rubin e Carine Provedello. Direção artística Odailso Berté. TV Campus e Laboratório Investigativo de Criações Contemporâneas em Dança (LICCDA). Universidade Federal de Santa Maria, 2016.

(24 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NwY4q-M08OM). Acesso em: 11 set. 2016.

FERIDACALO. Intervenção de Dança. Direção de Odailso Berté. Criação do Laboratório Investigativo de Criações Contemporâneas em Dança (LICCDA). Curso de Dança – Licenciatura da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Duração 60’. 2016.

FRIDA. Direção de Julie Taymor. Estados Unidos: Imagem Filmes. Miramax Internacional, 2002. 1 DVD (123 min.): DVD, NTSC, color.

FRIDA, naturaleza viva. Direção de Paul Leduc. México: Clasa Films Mundiales. Films Vintage, 1983. 1 DVD (110 min): DVD, NTSC-PAL, color.

GREINER, C. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. 1 ed. São Paulo: Annablume, 2005. 152 p.

GUERREIRO, M. Uma conversa com Pina Bausch. Obscena: revista de artes performáticas, Lisboa: Perspectiva, n. 4, p. 60-69, mai. 2007.

HÉRCOLES, R. Corpo e Dramaturgia. In: NORA, S. (Org.). Húmus 1. Caxias do Sul: Prefeitura Municipal de Caxias do Sul – Secretaria da Cultura, 2006. p. 104-111.

HERRERA, H. Frida: a biografia. 4 ed. São Paulo: Globo, 2015. 624 p.

HOGUE, R. O teatro de Pina Bausch. Cadernos de Teatro, Rio de Janeiro:

FUNDACEN, n. 116, p. 04-08, jan./fev./mar. 1988.

KAHLO, F. O diário de Frida Kahlo: um autorretrato íntimo. 4 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015. 282 p.

KAHLO, F. Raízes. Óleo sobre metal (30,5 x 49,9 cm). 1943. Coleção privada, Houston.

KAHLO, F. La Columna Rota. Óleo / masonite (39,8 x 30,5 cm). 1944. Coleção Museu Dolores Olmedo, Ciudad de México.

KAHLO, F. Sandías (Naturaleza muerta: Viva la vida). Óleo e terra sobre aglomerado (57 x 72 cm). 1954. Coleção Museu Frida Kahlo, Ciudad de México.

KAHLO, F. La niña Virginia. Óleo / masonite (78,5 x 61 cm). 1929. Coleção Museu Dolores Olmedo, Ciudad de México.

KAHLO, F. Retrato de Luther Burbank. Óleo / Masonite (87 x 62 cm). 1932. Coleção Museu Dolores Olmedo.

KAHLO. F. Unos cuantos piquetitos. Óleo / lamina (38 x 48,5 cm). 1935. Coleção Museu Dolores Olmedo, Ciudad de México.

KAHLO, F. Mi nana y yo. Óleo / lamina (30,5 x 35 cm). 1937. Coleção Museu Dolores Olmedo, Ciudad de México.

KAHLO, F. Frida y el aborto. Litografia / papel (31,7 x 24 cm). 1932. Coleção Museu Dolores Olmedo, Ciudad de México.

KAHLO, I. P. Frida Íntima. 1 ed. Bogotá: Ediciones Dipon, 2004. 256 p.

KATZ, H.; GREINER, C. Por uma teoria do corpomídia. In: GREINER, C. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. 1 ed. São Paulo: Annablume, 2005. p. 125-136.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books, 1999. 626 p.

LAVÍN, M. Frida Kahlo: su obra los ojos de Frida. In: LARA, M. E. Museo Dolores Olmedo. Ciudad de México: Museu Dolores Olmedo Patiño, 2007. p. 200-241.

MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Educação da cultura visual: aprender... pesquisar... ensinar... Santa Maria: Editora UFSM, 2015. 296 p.

MONSIVÁIS, C. De todas las Fridas posibles (una selección mínima). In: ORELLANA, M. Frida Kahlo, un homenaje. 1 ed. Ciudad de México: Fideicomiso Museo Dolores Olmedo y Fideicomiso Museos Diego Rivera – Frida Kahlo (Banco de México), 2004. p. 08-33.

RICO, A. Frida Kahlo: fantasia de um cuerpo herido. 3 ed. Cuidad de México: Plaza y Valdés, 2004. 181 p.

SETENTA, J. S. O fazer-dizer do corpo: dança e performatividade. 1 ed. Salvador: EDUFBA, 2008. 124 p.

ZAMORA, M. Cartas apaixonadas de Frida Kahlo. 4 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2006. 160 p.

Published

2016-12-27

How to Cite

Berte, O. (2016). Body and experience in the creative process of frida kahlo: Connections between dance and visual culture. Revista Digital Do LAV, 9(3), 060–085. https://doi.org/10.5902/1983734824044