Marajoara art in visual learning

Authors

  • Aldair José Batista de Souza PPGARTES da Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734823159

Keywords:

Marajoarian art, Art/education, Art teaching methodology

Abstract

This paper presents a pedagogical approach to the topic Marajoarian Ceramics in Art Education. This study is based on the use of ceramics in the school environment. The aim of this paper is to introduce teaching and learning strategies in Art, making use of Marajoarian Art in the classroom, to be used with the intermediation of the teacher. Thus, we intend to present the teaching experience, making use of the art of Amazonian ceramics in the Municipal School Maria Valdionice Pereira, in the city of Carutapera-MA. This work reveals the synchrony between the areas of archaeological research concerned with sharing scientific knowledge with society. Moreover, it may be an auxiliary instrument for schools in methodologically demonstrating that museum collections are important documents, revealing information and, therefore, being a valuable and useful asset to society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aldair José Batista de Souza, PPGARTES da Universidade Federal do Pará (UFPA)

Bacharel e Licenciado em História pela Universidade Federal do Pará (2008). Graduado em Artes pela FAERPI (2015). Possuí especialização em Arte/Educação pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci. Mestrando em Artes Visuais pela UFPA, na condição de Bolsista da CAPES.É Professor da rede Estadual e Municipal, na condição de lecionar Arte e História. Atuou como coordenador/pesquisador do Museu de Arte Sacra Nossa Senhora do Rosário de Bragança-PA. Tem experiência na área de Ensino da Arte e História. Atuou e segue atuando na organização e preservação de documentos iconográficos do Museu de Arte, bem como na elaboração de exposições artísticas.

References

ALMEIDA, Célia Maria de Castro. Ser artista, ser professor: razões e paixões do ofício. São Paulo: Editora da UNESP, 2009.

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

BARBOSA, Ana Mae. Inquietações e Mudanças no Ensino da Arte. Ed: Cortez, São Paulo, 2003.

BRASIL. Parâmetros Curriculares nacionais: 5a a 8a séries do Ensino Fundamental. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC;SEF, 1998.

DERDIK, Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. São Paulo, Scipione, 1994.

KRAMER, Sonia. Alfabetização: Leitura e Escrita. SP: Ática, 2001.

LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

SPIVAK, G. C. A Critique of Postcolonial Reason: Toward a History of the Vanishing Present. Cambridge: Harvard University Press, 1999.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2017-05-02

How to Cite

Souza, A. J. B. de. (2017). Marajoara art in visual learning. Revista Digital Do LAV, 10(1), 003–013. https://doi.org/10.5902/1983734823159