Cultura Visual: provocações imagéticas

Authors

  • Daniela Linck Diefenthäler Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482154

Keywords:

Imaginary, Visual culture, Children

Abstract

The next article derived from the research: it was many homes – affront the children imagination. I have been developing this in my mastership dissertation where I try to investigate how the children have constructed their imageries inside of the visual culture. For this study I use a research that use some ethnography assumptions as well a investigation about the visual artifact addressed for children, theoretical base in studies of the visual culture and post structure studies in education. My argument is about the visual artifact that the children have access. For this I thought important to make a visual research about the image of the home inside on the culture artifacts given to children like books, movies, toys, cartoons, books to color, some homes in the art history, animals homes... because I understand that the children visual buildings are based in the culture that they liven.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Linck Diefenthäler, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestranda em Cultura Visual e Infâncias do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS/RS

References

BECKER. Aline da Silveira. In: Seminário Internacional Identidade Cultural e Ensino de Arte, Revista VI, 1996, Porto Alegre. p. 55

BUORO. Anamélia Bueno, Olhos que pintam – a leitura de imagem no ensino da arte.São Paulo: Cortez, 2002.

CUNHA. Susana Rangel Vieira da, Cor, som e movimento – A expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Porto Alegre: Mediação, 1999.

____. Pedagogias de Imagens. In: DORNELLES, Leni Vieira (Org.) Produzindo pedagogias interculturais na infância. Petrópolis, 2007. pp. 113-145.

DORNELLES. Leni Vieira, Infâncias que nos escapam – da criança de rua à infância cyber. Petrópolis, 2005.

HERNÁNDEZ. Fernando, Catadores da cultura visual. Porto Alegre: Mediação, 2007.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo – Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

LAMAS, Nadja de Carvalho. Revisitamento – Intenção poiética que se materializa na poética. In: Anais. 20º Seminário Nacional de Arte e Educação. Montenegro/RS, Fundarte, 2006.

MANGUEL, Alberto. Lendo imagens: uma história de amor e de ódio. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

MARTINS. Mirian Celeste, Mediação: provocações estéticas. São Paulo: Unesp, 2005.

____ . Didática do Ensino de Arte. São Paulo: FTD, 1998.

NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PILLOTTO. Silvia Sell Duarte. Reflexões sobre o ensino das artes. Joinville: Univille, 2001.

Published

2010-10-25

How to Cite

Diefenthäler, D. L. (2010). Cultura Visual: provocações imagéticas. Revista Digital Do LAV, 1(1), 100–115. https://doi.org/10.5902/198373482154