Moving bodies: on the creative journey of the work of Carlos Vergara

Authors

  • Renata Favarin Santini PPGART/UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482134

Keywords:

Carlos Vergara, Process of creation, Displacement of visible

Abstract

This article has some points contained in my master's research, referring to the work of artist Carlos Vergara. In this paper, the focus is given to the construction process of three works, St. Michael - Sacred Heart (Monotype and painting on raw canvas) MS 4 (3D lenticular) and San Miguel - Level VI (Monotype on raw canvas), initiated during the intervention of the artist in the ruins of San Miguel Mission (2008). As results, it was confirmed the presence of photographic language in the process of these three works, in which physical movements are evident. When shifted to environmental exposure, these works hold such displacements, which are evidenced by monotypes. However, the visual works often covers developments from other dislocations, which prove through analysis of process documentation. Thus, it becomes evident the possibility of offsets contained in the disaggregate the works in the same direction, thus enabling the emergence of new regimes of visibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Favarin Santini, PPGART/UFSM

Mestre em Artes Visuais PPGART/UFSM, na área de concentração Arte Contemporânea, linha de Pesquisa Arte e Visualidade

References

ANDRADE, Rosane de. Fotografia e antropologia: olhares fora-dentro. São Paulo: Estação Liberdade, EDUC, 2002.

ARANTES, Priscila. Arte e mídia: perspectivas da estática digital. São Paulo: Senac São Paulo, 2005.

CATTANI, Icleia Borsa (org.). Mestiçagens na arte contemporânea. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.

CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins, 2005.

__________, Anne. Freqüentar os incorporais: contribuição a uma teoria da arte contemporânea. São Paulo: Martins, 2008.

FERREIRA, Glória. Riscos e chances. In: VERGARA, Carlos. A dimensão gráfica: uma outra energia silenciosa. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2009.

FRANCA, Patricia. O lugar da Imagem. In: NAZARIO, L.; FRANCA, P.(orgs.) Concepções contemporâneas da arte. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

FREIRE, Cristina. Poéticas do processo: arte conceitual no museu. São Paulo: Editora Iluminuras, 1999.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

SALLES, Cecilia. Redes da criação: construção da obra de arte. Vinhedo, SP: Editora Horizonte, 2006.

__________. Gesto inacabado: processo de criação artística. 4 ed. São Paulo: FAPESP: Annablume, 2009.

OSÓRIO, Luiz Camilo. Entrevistas. Realizado por Paulo Sergio Duarte. Opus: 2008. CDRom. In: DUARTE, Paulo Sergio. Arte brasileira contemporânea: um prelúdio. Rio de Janeiro: Silvia Roesler Edições de Arte, 2008.

ZIELINSKY, MÔNICA. A pintura de Iberê Camargo: um processo para sempre inacabado. In: SALZSTEIN, Sônia (org.). Diálogos com Iberê Camargo. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

Published

2010-10-19

How to Cite

Santini, R. F. (2010). Moving bodies: on the creative journey of the work of Carlos Vergara. Revista Digital Do LAV, 5(5), 046–061. https://doi.org/10.5902/198373482134