Revisiting the routes of Art Education to face challenges: the case of Theater Education

Authors

  • Isabel Bezelga Universidade de Évora, Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734819863

Keywords:

Revisiting of pathways, Theater Education, Critical pedagogy, Dialogue with contemporary artistic creation, Different educational contexts

Abstract

Through a revisiting of pathways in Art Education, by examining perspectives in their social, cultural, and educational functions, we took as a reference theoretical and methodological approaches in the development of Theater Education, which lead us to the need of opening doors and windows, leaping the school walls. We propose, therefore, to accept the challenge of creating dialogues and articulations with contemporary artistic creation – in vastly different contexts – within the framework of critical pedagogy, socially and culturally useful and transformative.Revisiting of pathways, Theater Education, critical pedagogy, dialogue with contemporary artistic creation, different educational contexts

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabel Bezelga, Universidade de Évora, Lisboa

Professora da Universidade de Évora, Portugal. Diretora da Comissão Executiva e de acompanhamento da Licenciatura em Teatro e Adjunta da Pós Graduação em Teatro Educação e Comunidade

References

ACKROYD, J. Applied theatre: Problems and possibilities. Applied Theatre Researcher/Idea Journal, 1, artigo 1, 2000. Disponível em http://www.griffith.edu. au/__data/assets/pdf_file/0004/81796/Ackroyd.pdf. Acesso em: 8/02/2008.

ACKROYD, J. Applied theatre: An exclusionary discourse? Applied Theatre Researcher/Idea Journal, 8, artigo 1. (2007). Disponível em http://www.griffith.edu. au/__data/assets/pdf_file/0005/52889/01-ackroydfinal.pdf. Acesso em: 8/02/2008.

AGUILAR, L. Morreu o Leão da Arena: Augusto Boal. Disponível em: http://www.luisaguilar. ca/jornalismo/augustoboal.htm. Acesso em: 2/04/2009.

ANTUNES, C. A criação dramática: O fazer e o pensar – Um estudo com futuros professores do 1º ciclo do Ensino Básico. Tese de Doutoramento. Braga: Instituto de Estudos da Criança – Universidade do Minho, 2005.

BALFOUR, M. & SOMMERS, J. Drama as social intervention. Concord: Captus University Press, 2006.

BARBA, E. Além das ilhas flutuantes. Campinas: UNICAMP, 1991.

ARBA, E. In Praise of Fire. Discurso de agradecimento por ocasião do Doutoramento Honoris Causa atribuído a Eugenio Barba pela Universidade Nacional das Artes de Buenos Aires (IUNA), 5 de Dezembro de 2008.

BARRET, G. Pour une définition de l’expression dramatique. Repères – Essais en Éducation, 7 Montréal: Université de Montréal, 1986.

BARRET, G. & LANDIER, J-C. Expressão dramática e teatro. Porto: Edições Asa, 1994.

BARROS, K. Teatro jesuítico: Um instrumento da pedagogia jesuítica. Revista Travessias, vol. 2 (1), 2008. Disponível em: http://e-revista. unioeste.br/index.php/travessias/article/view/2924. Acesso em: 8/02/2010.

BASTOS, F. & BIAZUS, M. Abordagens conceituais de comunidade em arte/educação: Perspectivas internacionais. Actas do Congresso Latinoamericano e Caribenho de Arte/Educação, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: http://www.cleabrasil.com.br/Grupos/GRUPO%209%20VERDE/ABORDAGENS%20CONCEITUAIS%20DE%20COMUNIDADE.pdf. Acesso em: 3/11/2010.

BENTO, A. Teatro e animação: Outros percursos do desenvolvimento sociocultural no Alto Alentejo. Lisboa: Edições Colibri, 2003.

BERTHOLD, M. História mundial do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BEZELGA, I. Expressões artísticas e diversidade cultural. Provas de Capacidade Pedagógica e Competência Cientifica. Évora: Universidade de Évora, 2003.

BEZELGA, I. A urgência duma abordagem artística e teatral de qualidade. Invisibilidades. Revista Ibero-Americana de Pesquisa em Educação, Cultura e Artes. n.6. Julho de 2014. pp. 35-44, 2014.

BOAL, A. Técnicas latino-americanas de teatro popular. São Paulo: Hucitec, 1984.

BOAL, A.. Arena conta Arena – 50 anos. Depoimentos 15/9 e 24/11, Teatro Eugenio Kusnet, São Paulo, 2004. Disponível em: http:// www2.uol.com.br/teatroarena/arena.html. Acesso em: 4/11/2010.

BOAL, A. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008

BOLTON, G. A history of drama education: A search for substance. In L. BRESLER (Ed.) International handbook of research in arts education, vol. 16 (1). pp. 45-66. Dordrecht: Springer, 2007.

BRECHT, B. Teatro dialético. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

BROOK, P. O teatro e o seu espaço. Petrópolis: Vozes, 1970.

BROOK, P. A porta aberta: Reflexões sobre a interpretação e o teatro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

CABRAL, B. Drama como método de ensino. Arte em Foco, Revista de estudos sobre produção artística, vol. 1 (1), p. 12-93, 1998.

CABRAL, B. (Org.). Ensino do teatro – Experiências interculturais. Florianópolis: Departamento de Artes Cénicas/Universidade Federal de Santa Catarina, 1999.

CABRAL, B. O diferente em cena: Integração ou interação?. Ponto de Vista, 6-7 (2004/2005), p. 27-42, 2005.

CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: A máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

CARLSON, M. Performance: A critical introduction. Nova Iorque: Routledge, 2004.

CAVALCANTI, M. Corpos performativos e ritual. Comunicação oral ao “No Performance’s Land?” – Encontro de Antropologia da Performance, ISCTE, Lisboa, 15 a 17 de Abril, 2011.

CHANCEREL, L. Le théâtre et la jeunesse. Paris: Bourrelier, 1958.

COOK, H. The play way. Nova Iorque: Frederick A. Stokes, 1917.

CORREIA, J. C. A consideration of the potential of drama – Theatre in portuguese secondary education. Dissertação de Mestrado. Leeds: University of Leeds, 1993

CORREIA, J. C. Teatro na educação ou teatro educacional. InVisibilidades – Revista Ibero-Americana de Educação Artística, 1, pp. 84-91, 2011.

COUTINHO, M. A favela como palco e personagem e o desafio da comunidade – Sujeito. Tese de Doutoramento. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2010.

DESGRANGES, F. A pedagogia do espectador. São Paulo: Hucitec, 2003.

DEWEY, J. Art as experience. Nova Iorque: Capricorn Books/G. B. Putnam’s Sons, 1958.

DEWEY, J. Experiência e educação. São Paulo: Editora Nacional, 1971.

DUVIGNAUD, J. El juego del juego. Santafé de Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 1997.

EISNER, E. The kind of schools we need. Portsmouth: Heinemann, 1998.

ERIKSOON, S. Distancing at close range: Making strange devices in Dorothy Heathcote’s process drama teaching political awareness through drama. Research in Drama Education. The Journal of Applied Theatre and Performance, vol. 16 (1), pp. 101- 123, 2011.

FERRACINI, R. A arte de não interpretar como poesia corpórea do ator. Campinas: UNICAMP, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1987.

FREUD, S. O interesse educacional da psicanálise. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

FROEBEL, F. A educação do homem. Passo Fundo: UFP, 2001.

GUERRA, M. A Unidade-Infância do Centro Cultural de Évora: Uma experiência de formação e de criação teatral. Adágio, CENDREV 25 Anos em Cena, 26, p. 44- 69, 2000.

HEATHCOATE, D. Subject or system? In L. Johnson & C. O’Neill (Eds.). Dorothy Heathcote: Collected writings on education and Drama. Londres: Hutchinson,1984, pp. 61-79.

HEATHCOATE, D. Drama as context. Aberdeen: National Association for the Teaching of English – Aberdeen University Press, 1980.

HELBO, A., Johansen, J., Pavis, P. & Ubersfeld, A. Approaching theatre. Bloomington: University of Indiana Press, 1991.

HUIZINGA, J. Homo ludens: O jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1992.

JENNINGS, S. Dramatherapy and social theatre: Necessary dialogues. Londres: Routledge, 2009.

JUNG, C. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1964.

KALEWSKA, A. O Tchiloli de São Tomé e Príncipe: A inculturação africana do discurso dramatúrgico europeu. 8º Congresso da Associação Internacional de Lusitanistas. Santiago de Compostela, 18 a 23 de Julho de 2005. Disponível em: http://www.uea-angola.org/artigo.cfm?ID=666 http://www.ueangola.com/index.php/criticas-e-ensaios/item/270-otchiloli-des%C3%A2 o-tom%C3%A9-e-pr%C3%ADncipe-aincultura%C3%A7%C3%A3oafricana-do- discurso-dramat%C3%BArgicoeuropeu*.html. Acesso em: 19/09/2010.

KOUDELA, I. Jogos teatrais. São Paulo: Perspectiva, 1984.

KOUDELA, I. Brecht: Um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva/USP, 1991.

KOUDELA, I. A cidade como alegoria: Diálogos entre Heinner Müller e Brueghel. Palestra no Seminário Internacional Espectáculo/Cidade/Teatro, Coimbra, 2 de Julho de 2009.

LEHMANN, H.-T.Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

LIMA, E. Espaço teatral e performatividade: Estratégias e táticas na cena moderna e contemporânea. Urdimento, 11, p. 33-50, 2008.

LOPES, M. S. O saber dramático: A construção e a reflexão da formação de professores do 1.o ciclo do Ensino Básico. Tese de Doutoramento. Braga: Instituto de Estudos da Criança, Universidade do Minho, 2006.

LOPES, M. A animação teatral em Portugal: Passado, presente e futuro. In M. Vieites (Coord.) Animación teatral – Teorias, experiências, materiais. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega, 2000, pp. 385-396.

LYOTARD, J. A condição pós-moderna. Lisboa: Gradiva, 1989.

MARTINS, A. (Coord.) Didáctica das expressões. Lisboa: Universidade Aberta, 2002.

MATARRASSO, F. Community Art. Virtual Forum of Community Art, Utrecht, 2007. Disponível em: http://vredevanutrecht.com/ communityart/2007/06/07/francois-matarasso/ Acesso em: 8/11/2009

McCASLIN, N. Creative dramatics in the classroom. Nova Iorque: David McKay, 1974.

MENUHIN, Y. Art, a key to the future. Dossier de Dissémination du Séminaire International MUS-E, Bruxelas, Novembro de 1998 Bruxelas: International Yehudi Menuhin Foundation, pp.11-18, 1998

MORIN, E. Os sete saberes para a educação do futuro. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.

MOTA, J. Fragmentos de memória. In C. Machado, C. Porto & E. Vasques (Org.), Catálogo da exposição: Fragmentos de Memória, Encontro Acarte. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1994, pp. 52-57.

MOTTA, G. Tragédia grega e cenografica: A encenação dos textos trágicos. Urdimento, 11, pp. 89-100, 2008.

NEELANDS, J. (2007). Naming the political: The struggle over recognition in the politics of applied theatre. Research in Drama Education, vol. 12 (3), pp. 305317.

NÉSPOLI, E. Performance e ritual: Processos de subjectivação na arte contemporânea. Dissertação de Mestrado. Campinas: Universidade de Campinas, 2004.

NICHOLSON, H. Applied theatre: The gift of drama. Nova Iorque: Palgrave Macmillan, 2005.

NICHLOSON, H. Intergenerational reminiscence theatre. In M. PRENDERGAST & J. SAXTON (Eds.), Applied theatre: International case studies. Bristol: Intellect Books, 2009, pp. 174-178.

NOGUEIRA, M. Teatro e comunidade: Dialogando com Brecht e Paulo Freire. Urdimento, vol. 1 (9), pp. 69-85, 2007.

NOGUEIRA, M. Teatro com meninas e meninos de rua: Nos caminhos do Ventoforte. São Paulo: Perspectiva, 2008.

O’NEILL, C. Drama worlds: A framework for process-drama. Portsmouth: Heinemann, 1995.

O’TOOLE, J. Applied theatre: New forms for new audiences. Keynote adress on Drama and Theatre Education Conference, (May, 2007). University of Taiwan. n/ed.

PATRÍCIO, M. (Org.) A Escola cultural e os valores – Congresso da Associação da Educação Pluridimensional e Escola Cultural. Porto: Porto Editora, 1997.

PAVIS, P. Dictionaire du theatre. Paris: Dunod, 1996.

PIAGET, J. A formação da simbologia na criança. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

PRENDERGAST, M. & SAXTON, J. Applied theatre: International case studys and challenges of practice. Bristol: Intelect Books, 2009.

PRESTON, S. & PRENTKI, T. (Eds.). The Routledge companion to applied theatre. Londres: Routledge, 2008.

PUPO, M. Dentro ou fora da escola?. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas – Especial, vol. 1 (10), pp. 55-60, 2008.

RASMUSSEN, B. Applied theatre and the power of play: An international viewpoint. Applied Theatre Researcher, 1, artigo 2, 2000. Disponível em: http://www.griffith. edu. au/__data/assets/pdf_file/0006/81798/ Rasmussen.pdf. Acesso em: 11/02/2009.

READ, H. A educação pela arte. Lisboa: Edições 70, 1982.

ROGERS, C. A pessoa como centro. São Paulo: EDUSP, 1977.

RYNGAERT, J-P. O jogo dramático no meio escolar. Coimbra: Centelha, 1981.

SCHECHNER, R. Between theater and anthropology. Philadelphia: The University of Pennsylvania Press, 1985.

SCHECHNER, R. Performance studies. Nova Iorque: Routledge, 2002.

SIKS, G. Drama with children. Nova Iorque: Harper & Row, 1977.

SILVA, A. O teatro e a expressão dramática no sistema de ensino português. Comunicação oral na Conferência Nacional de Educação Artística, Porto, 29 a 31 de Outubro, 2007.

SLADE, P. Experience of spontaneity. Londres: Longman, 1968.

SPOLIN, V. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 1982

SRAMPICKAL, J. Voice to the voiceless: The power of people’s theatre in India. Londres: Hurst & Co, 1994.

TAYLOR, P. Evaluating Applied Theatre. Applied Theatre Researcher, 3, artigo 6, 2002. Disponível em: http://www.griffith.edu.au/__data/assets/pdf_file/0010/54973/after-thought.pdf. Acesso em: 2/05/2008.

TAYLOR, P. Applied theatre: Creating transformative encounters in the community. Portsmouth: Heinemann, 2003.

THOMPSON, J. (2008). Applied theatre: Bewilderment and beyond. Oxford: Peter Lang.

TRILLA, J. (Ed.). Animacion sociocultural. Teorias, programas y âmbitos. Barcelona: Ariel Educación, 1997.

TURNER, V. (1982). From ritual to theatre: The human seriousness of play. Nova Iorque: PAJ Publications, 1982.

ÚCAR, X. El teatro en la animación sociocultural: Técnicas de intervención. Madrid: Diagrama, 1992.

VALENTE, L. Dramaterapia e saúde psicológica: Contributos numa educação para a saúde. In J. Bonito (Org.), Educação para a saúde no século XXI: Teorias, modelos e práticas. Évora: Universidade de Évora, 2008.

VALENTE, L. Social theatre: An integration of education and arts. In S. Jennings (Ed.), Dramatherapy and social theatre: Necessary dialogues. Londres: Routledge, 2009, pp. 157-165.

VYGOTSKY, L. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

VYGOTSKY, L. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

WAGNER, B. Dorothy Heathcote: Drama as a learning medium. Gloucestershire: Nelson Thornes, 1990.

WALLON, H. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições 70, 1981.

WARD, W. Playmaking with children. Nova Iorque: Appleton-Century-Crofts, 1947.

WARD, W. Stories to dramatize. Anchorage: Children’s Theater Press/Cloverlot, 1952.

WAY, B. Development through drama. Londres: Longman, 1967.

WINNICOTT, D. O Brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

ZARRILLI, McCONACHIE WILLIAMS, B. & SORGENFREI, C. Theatre histories: An introduction. Nova Iorque/Londres: Routledge, 2006

Published

2015-08-30

How to Cite

Bezelga, I. (2015). Revisiting the routes of Art Education to face challenges: the case of Theater Education. Revista Digital Do LAV, 018–047. https://doi.org/10.5902/1983734819863

Issue

Section

Dossiê: Repensar os Fundamentos da Educação das Artes na Contemporaneidade