Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769283858

Keywords:

Students, Nursing, Teaching, Learning, Stroke, Education, Nursing

Abstract

Objective: to identify the pedagogical strategies used in teaching nursing care to stroke victims. Method: integrative review, carried out between September 2022 and March 2023 in seven sources of information. The Rayyan application was used for the selection and thematic analysis of the 485 manuscripts, of which seven constituted the sample. Results: Clinical simulation, interactive computer-assisted instruction, instructor-led videotape, vignettes, multimedia e-learning tool and workshop were identified as pedagogical strategies. Conclusion: Six strategies were identified, with clinical simulation standing out as the method most often mentioned in studies as the only one capable of developing cognitive, psychomotor, and affective skills in nursing students.

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Author Biographies

Jussara da Cruz Jardim, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Especialista em Urgência e Trauma pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Gustavo Correa de Amorim, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeiro. Especialista em Urgência e Trauma. Aluno do curso de mestrado do Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Fabiana Cristina Pires Bernardinelli, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Mestre em Atenção à Saúde. Aluna do curso de doutorado no Programa de Pós-Graduação em Atenção a Saúde pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Sheila Aparecida da Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Fisioterapeuta. Mestre. Aluna do curso de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Atenção à Sa´´ude da Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Marisa Ferreira de Freitas, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Mestre. Aluna do curso de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Atenção à Sa´´ude da Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Suzel Regina Ribeiro Chavaglia, Universidade Federal do Triângulo Mineiro- UFTM

Professor Titular da Universidade Federal do Triângulo Mineiro – UFTM. Graduada em Enfermagem pela Faculdade de Ciências Médicas da Universidade de Campinas-UNICAMP. Mestrado e Doutorado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo-USP. Pós-doutorado pela Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo-UNIFESP. Atua no Curso de graduação em Enfermagem, no Programa de Residência em Urgência/Trauma e Programa de Pós-graduação stricto-sensu em Atenção à Saúde, nas áreas de organização do trabalho de enfermagem, cuidados críticos, saúde do adulto e idoso e educação em enfermagem. Membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASIS - MEC/INEP. Membro da Rede Iberoamericana de Investigação em Educação em Enfermagem - RIIEE. Líder do Grupo de Pesquisa, Ensino e Extensão em Emergência, Trauma e Cuidados Intensivos-CNPq- GEPETECI.

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Published

2023-12-11 — Updated on 2023-12-15

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How to Cite

Jardim, J. da C., Amorim, G. C. de, Bernardinelli, F. C. P., Silva, S. A. da, Freitas, M. F. de, & Chavaglia, S. R. R. (2023). Teaching strategies for nursing care in stroke: an integrative review. Revista De Enfermagem Da UFSM, 13, e51. https://doi.org/10.5902/2179769283858 (Original work published December 11, 2023)

Issue

Section

Artigos de revisão