Aptitude, knowledge and attitude of early childhood education professionals about first aid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769266542

Keywords:

Health education, Emergencies, First aid, Child rearing, Health promotion

Abstract

Objective: to analyze the aptitude, knowledge and attitude of early childhood education professionals who participated or not in first aid training. Method: cross-sectional study, developed with 132 professionals in early childhood education in the municipality of Três Lagoas, Mato Grosso do Sul, Brazil, using a questionnaire on Google Forms. The Chi-square or Fisher’s Exact tests were applied. Results: of the 132 professionals, 67 reported that they had not previously participated in first aid training. Most feel able to provide care in situations of fever, wounds and bleeding. Those who had participated in training had more answers regarding knowledge of the concepts of fever, seizure, fainting, trauma, cardiorespiratory arrest and accidents caused by poisonous animals; and regarding attitudes towards seizure, fainting, choking, fall/trauma and cardiorespiratory arrest. Conclusion: having participated in training provided professionals with greater knowledge and assertiveness regarding the attitude to be taken in emergency situations.

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Author Biographies

Karine Bianco da Cruz, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Enfermagem pela Fundação Educacional de Fernandópolis (2012).

Mestre em Enfermagem pela UFMS - Polo Três Lagoas/MS.

André Gustavo de Lima Godas, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Acadêmico de Medicina na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus Três Lagoas.

Rayssa Gonçalves Galvão, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Acadêmica de Medicina na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus Três Lagoas.

Thaís Cavichio David, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Acadêmica de Medicina na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus Três Lagoas. 

Bruna Moretti Luchesi, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de São Carlos.

Doutorado em Ciências pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem Fundamental da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da USP (2015). Pós doutorado no Programa de Pós Graduação em Enfermagem da UFSCar (2017).

 

Tatiana Carvalho Reis Martins, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Ciências da Saúde pela pela Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes. Mestre em Ciências da Sáude pela Unimontes .Atualmente, Professora Adjunta A, da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campus Três Lagoas (CPTL), atuando no curso de graduação em Medicina e Enfermagem.

Graduada em enfermagem.

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Published

2022-03-09

How to Cite

Cruz, K. B. da, Godas, A. G. de L., Galvão, R. G., David, T. C., Luchesi, B. M., & Martins, T. C. R. (2022). Aptitude, knowledge and attitude of early childhood education professionals about first aid. Revista De Enfermagem Da UFSM, 12, e7. https://doi.org/10.5902/2179769266542

Issue

Section

Artigos Originais