Educational practices in health on responsibilities for the care of dependent elderly

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769248228

Keywords:

Aged, Caregivers, Nurses, Male, Community Health Workers, Education

Abstract

Objective: to describe the perspectives of nurses, community health agents and family caregivers who are part of health education practices on responsibilities for the care of the dependent elderly. Method: qualitative, descriptive and exploratory study, conducted in 2016 with two nurses, eight community health agents and six family caregivers linked to two family health strategies, based on the development of educational practices in health. Data analysis was performed according to the technique of the triadic humanist-existential-personalist configuration. Results: each person involved in the care of the elderly has differentiated, singular and complementary responsibilities. For professionals, their actions developed are not being implemented in practice and/or having an expected positive effect, being influenced by cultural, value and structural issues. Conclusion: the responsibilities for the care of the elderly are everyone's and need to be shared among the family, health professionals, the community and the State.

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Author Biographies

Karla Ferraz dos Anjos, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Universidade Federal da Bahia

Enfermeira. Pós-doutoranda em Enfermagem, Programa de Pós-graduação em Enfermagem, Universidade Federal da Bahia. Salvador, BA - Brasil.

Rita Narriman Silva de Oliveira Boery, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Enfermeira, Doutora, Programa de Pós-graduação em Enfermagem e Saúde, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGES/UESB). Jequié, Bahia, Brasil.

Tânia Maria de Oliva Menezes, Universidade Federal da Bahia.

Enfermeira, Doutora, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Universidade Federal da Bahia. Escola de Enfermagem. (PPGENF/EEUFBA).  Salvador, Bahia, Brasil.

Maria do Rosário de Menezes, Universidade Federal da Bahia

Enfermeira, Doutora, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Universidade Federal da Bahia. Escola de Enfermagem. (PPGENF/EEUFBA).  Salvador, Bahia, Brasil.

Vanessa Cruz Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Enfermeira. Doutora em Saúde Pública, Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduanda em Medicina, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro (RJ), Brasil

Darci de Oliveira Santa Rosa, Universidade Federal da Bahia.

Enfermeira, Doutora, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Universidade Federal da Bahia. Escola de Enfermagem. (PPGENF/EEUFBA).  Salvador, Bahia, Brasil.

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Published

2021-04-22

How to Cite

Anjos, K. F. dos, Boery, R. N. S. de O., Menezes, T. M. de O., Menezes, M. do R. de, Santos, V. C., & Santa Rosa, D. de O. (2021). Educational practices in health on responsibilities for the care of dependent elderly. Revista De Enfermagem Da UFSM, 11, e36. https://doi.org/10.5902/2179769248228

Issue

Section

Artigos Originais

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