Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769230966

Keywords:

Disabled persons, Delivery of health care, Health human resource training, Health personnel, Nursing

Abstract

Aim: to know the perception of the academics of the courses of the health area on their training to assist the hearing impaired people. Method: exploratory descriptive research with a qualitative approach. The data were collected through a questionnaire, prepared by the researchers, with the nursing and physical education students of a public university in the Paraná countryside, enrolled in the 4th year of their course in 2016 and analyzed by the content analysis technique. The collection period was from November 2016 to February 2017. Results: Forty-two students participated in the study. The analysis resulted in the thematic axis: challenges experienced in training for the care of hearing impaired individuals. Final considerations: the emergence of the need for higher education institutions to create strategies to sensitize students to the importance of this learning and to provide quality training, seeking to effectively enable them to communicate and care for the hearing impaired people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verônica Francisqueti Marquete, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR

Enfermeira. Mestranda em Enfermagem na Universidade Estadual de Maringá.

Luiz Gonzalez Conelheiro Junior, Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR

Enfermeiro. Egresso da Universidade Estadual do Paraná.

Heloá Christinelli, Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR

Mestre em Enfermagem. Docente no colegiado de enfermagem na Universidade Estadual do Paraná.

Élen Ferraz Teston, Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR

Enfermeira. Doutora em enfermagem, docente no colegiado de enfermagem na Universidade Estadual do Paraná.

Gabriella Michel dos Santos Benedetti, Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR

Enfermeira. Doutoranda em enfermagem na Universidade Estadual de Maringá. Docente no colegiado de enfermagem na Universidade Estadual do Paraná.

Maria Antonia Ramos Costa, Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, PR

Enfermeira. Doutora em enfermagem, docente no colegiado de enfermagem na Universidade Estadual do Paraná.

Published

2018-12-13

How to Cite

Marquete, V. F., Conelheiro Junior, L. G., Christinelli, H., Teston, Élen F., Benedetti, G. M. dos S., & Costa, M. A. R. (2018). Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos. Revista De Enfermagem Da UFSM, 8(4), 649–660. https://doi.org/10.5902/2179769230966

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)