Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB

Authors

  • Livia Poliana Santana Cavalcante Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, PB
  • Larissa Santana Cavalcante Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, PB
  • Valbério Sales de Medeiros Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE
  • Herika Juliana Linhares Maia Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, PB
  • Layana Dantas de Alencar Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, PB

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613085967

Keywords:

Selective collection, Students, Youth and Adults, Perception, Solid wastes

Abstract

This study aimed to analyze the disposal of solid waste generated in the Elementary School OurLady of the Rosary and environmental awareness among students of Youth and Adults (EJA) inrelation to the problem of Solid Waste. The teaching unit was selected because of its location andthe fact that it has available to collectors for the implementation of selective collection in theirrespective colors: yellow, green, red and blue, but they were stranded in the schoolyard as theseparation of solid waste was not occurring in a satisfactory manner, a fact that leads to theunderstanding that students, educators and employees of the school unit probably did not knowand / or were not sensitive to the importance of the collection. After data analysis and verificationof the lack of waste management in the teaching unit, was promoted moments of awareness, suchas lectures and workshops on the issue of solid waste, in order for students, educators andemployees know the difference between trash and solid waste, landfill and landfill, emphasizingthe importance of selective collection and the work of collectors of recyclable materials to reducepollution of the environment and reduction of natural resource extraction, as well as incomegeneration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Livia Poliana Santana Cavalcante, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, PB

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG. Graduada em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB.

Larissa Santana Cavalcante, Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, PB

Graduanda do curso de Psicologia pela Universidade Estadual da Paraiba - UEPB.

Valbério Sales de Medeiros, Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, CE

Graduado em Licenciatura em História pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

Herika Juliana Linhares Maia, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, PB

Graduada em Direito pela Universidade Federal de Campina Grande. Mestranda em Recursos Naturais também pela UFCG. Pós Graduanda em Direito Ambiental pelo Grupo Educacional Uninter.

Layana Dantas de Alencar, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, PB

Graduada em Direito pela Universidade Federal de Campina Grande. Mestranda em Recursos Naturais também pela UFCG.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Meio Ambiente - CONAMA. Resolução Nº 275. 2001.

BRASIL, Política Nacional de Educação Ambiental. Lei 9795/99. Brasília, 1999.

CAPRA, F. A Teia da Vida; uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.

MENGHINI, F. B. As trilhas interpretativas como recurso pedagógico. 2005. 103p. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Ciências Humanas e da Comunicação, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí-SC.

SILVA, M.M.P.; LEITE, V.D. Estratégias metodológicas para formação de educadores ambientais do ensino fundamental. XXVII Congresso Interamericano de Engenharia Sanitária e ambiental. Anais. Porto Alegre, 2000.

Published

2012-09-08

How to Cite

Cavalcante, L. P. S., Cavalcante, L. S., Medeiros, V. S. de, Maia, H. J. L., & Alencar, L. D. de. (2012). Análise da percepção ambiental e sensibilização de educandos do ensino fundamental de uma escola pública para realização da coleta seletiva, Campina Grande - PB. Monografias Ambientais, 9(9), 2047–2054. https://doi.org/10.5902/223613085967

Most read articles by the same author(s)