Blog como ferramenta pedagógica na produção colaborativa em educação ambiental

Authors

  • Eliandra Gomes Marques Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Ilse Abegg Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613085917

Keywords:

Collaborative production, Media, Environmental education, Bullying, Blog

Abstract

The history of this research is due to concerns about the little employment of pedagogicalpractices and media reported an experience that provides students and teachers another look tothe production of knowledge. In this research aimed to build an environment for collaborativelearning supported by computer as a strategy for teaching and learning in environmentaleducation. The bullying was the trimming done on the environmental issue as a way to discussissues such as violence as the constitution of the subject device. We sought to develop themethodological principles of action research, which has features like the action, research andchange of behavior of those involved, who collectively are involved in the action in all its phases,whose common purpose is to transform reality. The results showed that the participants usestrategies that work together for collective action and participatory, demonstrating that the blog isa pedagogical tool that discusses the process of interaction and computer-mediated collaborativetext production, thus contributing to the education that is transformative, critical and participatory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliandra Gomes Marques, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Educadora em economia solidária, especialista em educação ambiental, mídias na educação e em gestão educacional pela UFSM.

Ilse Abegg, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Doutora em Informática na Educação pela UFRGS, professora da UFSM/Centro de Educação/Departamento de Metodologia do Ensino; Pesquisadora UAB/CAPES e FAPERGS.

References

ABEGG, I. et al. Aprendizagem Colaborativa em rede mediada pelo wiki do Moodle. jul. 2009. Disponível em: http://portalsbc.sbc.org.br/?module=Public&action=SearchResult&author=2329. Acesso em: 8 dez. 2009.

BARBOSA, C. A. P.; SERRANO, C. A. O blog como ferramenta para construção do conhecimento e aprendizagem colaborativa. 2005. Disponível em: www.abed.org.br/congresso2005/por/pdf/011tcc3.pdf. Acesso em: 18 jan. 2011.

BITTENCOURT, C.S. et al. Aprendizagem colaborativa apoiada por computador. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 2, n. 1, mar. 2004. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/renote/dez2007/index.html. Acesso em: 8 dez. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente e Saúde, v. 9. Brasília: MEC, 1997.

COUTINHO, C. P.; BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. Blog e Wiki: Os Futuros Professores e as Ferramentas da Web 2. In: IX Simpósio Internacional de Informática Educativo SIIE 2007, nov. 2007, p. 199-204. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7358/1/Com%20SIIE.pdf. Acesso em: 17 jan. 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia – Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra (Coleção Leitura), 1997.

FREIRE, W. (Org.). Tecnologia e Educação. As mídias na prática docente. Rio de Janeiro: Wak, 2008.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da Educação. São Paulo em Perspectiva, v. 14 n. 2, São Paulo abr/jun 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-88392000000200002&script=sci_arttext. Acesso em: 20 set. 2010.

GUTIERREZ, S. Weblogs e educação: contribuição para a construção de uma teoria. In: Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 3, n. 1, mai. 2005. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/. Acesso em: 12 jul. 2010.

LEITE, L. S. Mídia e a perspectiva da tecnologia educacional no processo pedagógico contemporâneo. In: FREIRE, W. (Org.). Tecnologia e Educação. As mídias na prática docente. Rio de Janeiro: Wak, 2008.

LÉVY, P. As Tecnologias da Inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. Tradução Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 2006.

MARQUES, E. G. Educação Ambiental e Tecnologia Social: juntas por um desenvolvimento rural sustentável. 2010. 67f. Monografia (Especialização em Educação Ambiental) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.

_______. A Construção do Projeto Político-Pedagógico da Economia Solidária. 2011. 47f. Monografia (Especialização em Gestão Educacional) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. São Paulo: Papirus, 2006.

MORIN, E. O Método, v.1. A natureza da natureza. Portugal: Publicações Europa-América, 1991.

OLIVEIRA, E. da S. G. de; REGO, M. C. L. C.; VILLARDI, R. M. Aprendizagem mediada por ferramentas de interação: análise do discurso de professores em um curso de formação continuada a distância. In: Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1413-1434, set./dez. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 30 out. 2009.

PEREIRA, A. L. V. O uso de ambientes virtuais colaborativos como apoio ao ensino presencial. In: 6 Congresso Iberoamericano, 4 Simpósio Internacional de Informática Educativa, 7 Taller Internacional de Software Educativo, 2002. Disponível em: http://www.gist.det.uvigo.es/ie2002/actas/paper-125.pdf. Acesso em: 10 dez. 2009.

REIGOTA, M. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2001a.

_______. Meio Ambiente e Representação Social. São Paulo: Cortez, 2001b.

ROMANÓ, R. S. Ambientes virtuais para a aprendizagem colaborativa no ensino fundamental. REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, v. 2. n. 1, mar., 2004. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/renote/mar2004/index.html. Acesso em: 10 dez. 2009.

ROSADO, L. A. da S.; BOHADANA, E. Autoria coletiva na educação: análise da ferramenta wiki para cooperação e colaboração no ambiente de aprendizagem Moodle. In: VI Encontro de Educação e Tecnologias da Informação e Comunicação (E-TIC), nov. 2007. Disponível em:

http://etic2008.files.wordpress.com/2008/11/unesaluizalexandre.pdf. Acesso em: 15 jun. 2010.

TAMAR, L. Blogs pedagógicos: possibilidades de interação por meio da escrita coletiva de hipertextos cooperativos. Revista Latinoamericana de Tecnologia Educativa – RELATEC, 8 (2), 91-108. Disponível em: http://campusvirtual.unex.es/cala/editio. Acesso em: 23 dez. 2009.

THIOLLENT, M. Pesquisa-Ação em Organizações. São Paulo: Atlas, 1997.

TOZZONI-REIS, M. F. C. Pesquisa-Ação: compartilhando saberes; Pesquisa e Ação educativa ambiental. In: Encontros e Caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos e coletivos educadores. Brasília: MMA, 2005.

Published

2013-01-13

How to Cite

Marques, E. G., & Abegg, I. (2013). Blog como ferramenta pedagógica na produção colaborativa em educação ambiental. Monografias Ambientais, 10(10), 2115–2127. https://doi.org/10.5902/223613085917

Most read articles by the same author(s)