Sustainability in higher education institutions: environmental management and sustainable development initiatives

Authors

  • Pedro Túlio de Resende Lara Universidade Federal do ABC, Santo André, SP

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613085341

Keywords:

Sustainability, Higher Education, Environmental Management

Abstract

The universities have the historical role of transmissionof scientific knowledge and, in large part from their own production. Through the accumulation ofknowledge and developing techniques and more sophisticated over time, nature has beenincreasingly exploited, reaching very high levels of extraction in the past two centuries. Thisculture of exploitation persists in the globalized world, it is believed that through educationsustainable consciousness can be awakened. In fact, the position change occurs at a time wheneducational institutions (primary and higher) raised concern over sustainable development.Although play key role in the quest for sustainability, education alone will not lead to its purpose.For this purpose, besides academic activities that foster environmental education and training ofcritical thinking with respect to rational exploitation of the environment, it is necessary for highereducation institutions (HEIs) to work around an integrated environmental management coveringenvironmental and social impacts caused by its own activity. This article discusses the importanceof higher education as the awakening of consciousness development, and its relevance as a tool for building social integration for sustainability by providing infrastructure and environmentalmanagement models, programs and encouraging social and environmental initiatives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Túlio de Resende Lara, Universidade Federal do ABC, Santo André, SP

Graduado em Ciências Biológicas, Pós-Graduando em Gestão Sustentável, Graduando em Ciência e Tecnologia.

References

ARAÚJO, M. I de O. A universidade e a formação de professores para a educação ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Brasília, n. 0, p.71-78, nov. 2004. Trimestral.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR ISO 14001: Sistemas da gestão ambiental – Requisitos com orientações para uso. Rio de Janeiro, 2004. 35 p.

BARBIERI, J. C. Gestão Ambiental Empresarial: Conceitos, Modelos e Instrumentos. 1. ed. São Paulo: Saraiva, 2006.

BENFICA, G. Sustentabilidade e Educação. Seara: Revista Virtual de Letras e Cultura, Salvador, n. , p.1-9, 2007. Disponível em: http://www.seara.uneb.br/sumario/professores/gregoriobenfica.pdf. Acesso em: 25 fev. 2012.

CARLETTO, M. R.; VON LINSINGEN, I.; e DELIZOICOV, D. Contribuições a uma educação para a sustentabilidade. I Congresso Ibero-americano de CTS+I, Mesa 16, Palácio de Minería, 2006.

CEP TECH (Brasil). Os 14 princípios de Deming. Disponível em: http://www.datalyzer.com.br/site/suporte/administrador/info/arquivos/info80/80.html. Acesso em: 9 mar. 2012.

DROPA, Murilo Fortunato et al. A importância da utilização da ferramenta PDCA relacionado a aplicação de uma ferramenta de Gestão Ambiental Empresarial. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO, 7., 2010, Ponta Grossa. Anais... . [s. L.]: Admpg, 2010. p. 1 - 12.

FERREIRA, A. J. D.; LOPES, M.; MORAIS, P. Implicações educativas da implementação de um sistema e gestão ambiental numa instituição do ensino superior. Centro de Estudos dos Recursos Naturais, Ambiente e Sociedade, Escola Superior Agrária de Coimbra, P-3040-316 Coimbra, Portugal, 2006. Disponível em: http://www.esac.pt/emas@school/Publicacoes/Comunicacoes/CNA04/Aferreira_com.pdf. Acesso em: 22 fev. 2012.

FOUTO, A. R. F. O papel das universidades rumo ao desenvolvimento sustentável: das relações internacionais às práticas locais. Dissertação. (Mestrado em Gestão e Políticas Ambientais Relações Internacionais do Ambiente), 2002.

HIGUCHI, M. I. G.; AZEVEDO, G. C. de. Educação como processo na construção da cidadania ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Brasília, n. 0, p. 63-70, nov. 2004. Trimestral.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. In: Cadernos de Pesquisa. São Paulo: Autores Associados, 2003, no. 118: 189-205.

JUCKER, R. “Sustainability? Never heard of it” Some basics we shouldn’t ignore when engaging in education for sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 3, 1, 8-18. 2002.

MAYOR, F. Preparar um futuro viável: ensino superior e desenvolvimento sustentável. In: Conferência mundial sobre o ensino superior. Tendências de educação superior para o século XXI. Anais. Paris: 1998.

TAUCHEN, J.; BRANDLI, L. L. A gestão ambiental em instituições de ensino superior: modelo para implantação em campus universitário. Gestão e Produção, São Carlos, v. 13, n. 3, p.503-515, 30 nov. 2006. Quadrimestral.

ZITZKE, V. A. Educação Ambiental e Ecodesenvolvimento. Revista eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Carreiros, Rs. v. 09, p. 175-188, julho a dezembro de 2002.

Published

2012-06-11

How to Cite

Lara, P. T. de R. (2012). Sustainability in higher education institutions: environmental management and sustainable development initiatives. Monografias Ambientais, 7(7), 1646–1656. https://doi.org/10.5902/223613085341