Educação ambiental em uma escola de ensino médio como ferramenta para conhecimento do passivo ambiental

Authors

  • Wolney Roza Gonçalves Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Djalma Dias da Silveira Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613084968

Keywords:

Environmental liabilities, Research project, Mathematic, Environment education

Abstract

This article is referring to a monograph titled ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A HIGHSCHOOL AS A TOOL FOR KNOWLEDGE OF ENVIRONMENTAL LIABILITIES, environmental educationcourse at the Universidade Federal de Santa Maria, presented on December 16, 2011. ThisEnvironmental Education monograph worked at two distinct times: at first it was tried thetechnical knowledge about environmental liabilities, and by searching unstructured situation ofthe Municipality on this issue. In the second phase sought to show how to implement anenvironmental education into the teaching of mathematics. To this, we dealt with a proposal of the National Curriculum Parameters (PCN's) and the National Policy on Environmental Education(Law No. 9795 of April 27, 1999, Brazil) to use environmental issues across the board withMathematics, by a research project conducted by students from high school in a state school,addressing the subject of production, or not, of an environmental liability in industry, health andgovernance of the municipality. We intend to establish a link between the functions and algebra ofElementary Mathematics in an attempt to show the way for environmental education. With surveydata on the environmental liabilities, were constructed graphs; tables and percentagerelationships for a quantitative analysis and visualization of the behavior of the rate of productionof waste and resources to solve this problem. Mathematics contextualizing with the environmentis not only a way of stimulating classes, making them more interconnected and related to the localand global environmental context, but also as a way to study the environmental and ecologicalproblems raising awareness for students use natural resources, this way building a model ofeducation focus on social and environmental citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wolney Roza Gonçalves, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Aluno do curso de Especialização em Educação Ambiental.

References

ARMANI, Domingos. Como Elaborar Projetos? Guia Prático para a Elaboração e Gestão de Projetos Sociais. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2000.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: Princípios e práticas. 9ª ed. São Paulo – Gaia, 2004.

DEMO, Pedro. Avaliação e democracia. Artigo encartado na revista ABC Educatio - ano 7, n° 56, maio de 2006.

FAMURS. Gestão Pública Municipal. Orientações nas ações municipais no meio ambiente. Planejamento integrado, estratégico e sustentado. Coletânea básica de legislação ambiental. RGS, 2005.

FREIRE, Paulo. Política e Educação: ensaios / Paulo Freire. – 5. ed. – São Paulo, Cortez, 2001. (Coleção Questões da nossa época; v.23).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (Coleção leitura).

LUTZENBERGER, José: Manual de ecologia: do jardim ao poder: Vol. I, Porto Alegre: L&PM, 2004. PARÂMETROS CURRICULARES DO ENSISNO MÉDIO. Ensino Médio. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em 22 Mar. 2011.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei n° 12.305, de 2 agosto de 2010. Disponível em: http://www.mma.gov.br/port/conama/legiabre.cfm?codlegi=636. Acesso em 22 Ago.2010.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitui%C3%A7ao.htm. Acesso em 22 Set. 2010.

RIO GRANDE DO SUL. Assembléia Legislativa do Estado. Código Estadual da Meio Ambiente. Comissão de Saúde e Meio Ambiente. Grupo de Trabalho. Agosto, 2000.

SANTOS, A. R. dos. Metodologia Científica: a construção do conhecimento. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

Published

2012-03-12

How to Cite

Gonçalves, W. R., & Silveira, D. D. da. (2012). Educação ambiental em uma escola de ensino médio como ferramenta para conhecimento do passivo ambiental. Monografias Ambientais, 6(6), 1433–1444. https://doi.org/10.5902/223613084968

Issue

Section

ARTICLES