Percepções de alunos surdos em trilha ecológica com o uso dos diferentes sentidos: uma abordagem da educação ambiental

Authors

  • Paula Boos Höher Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Paulo Edelvar Corrêa Peres Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613084785

Keywords:

Perception, Path, Deaf, Environment, Environmental Education

Abstract

The perception we have to the environment can facilitate the understanding of the world in its various forms. This perception is through our five senses, which help to arouse interest in the environment around us and admiration for the natural world. Whatever the reason, when we are deprived of any sense, we naturally increase the capacity of perception in the other four. Currently means deafness as a difference, featuring deaf subjects as belonging to minority language groups, consisting of social, political and culturally different. With this, this work is justified by the extreme importance of providing deaf subjects practical activities that lead them to use their different senses, in order to better understand the natural environment. For the development of this activity was used the “Path the Lake”, located on the Campus of the University UNISINOS, divided into stations. A group of deaf students went through this path. At the end of the activity the students recorded their perceptions of the path in drawings and answering a questionnaire. It can be observed that the deaf subject using all their senses to perceive the environment holistically. For lack of hearing, are more sensitive to the visual, it established relations with the perfect environment. From the results obtained, we can see that the designs of students present significant elements, as well as their concerns, showing a full understanding of the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: ciências naturais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

CORNELL, J. A alegria de aprender com a natureza: atividades na natureza para todas as idades. São Paulo: SENAC, 1997.

DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. 9. ed. São Paulo: Gaia, 2004.

GOOGLE Earth. São Leopoldo: Unisinos. 2011. Disponível em: http://earth.google.com/intl/pt/. Acesso em: 20 jul. 2011.

LEFF, E. Pensar a complexidade ambiental. In: LEFF, E. (Org.). A complexidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2003. p. 15-64.

LOPES, M. C. A natureza educável do surdo: a normalização surda no espaço da escola de surdos. In: THOMA, A. S.; LOPES, M. C. (Org.). A invenção da surdez: cultura, alteridades, identidades e diferença no campo da educação. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004. p. 128-142.

MININI, N. A formação dos professores em Educação Ambiental. In: TEXTOS sobre Capacitação em Educação Ambiental: oficina panorama da Educação Ambiental. Brasília, DF: MEC/SEF/DPEF, 2000. p. 15-22.

NEVILLE, H. J.; BELLUGI, U. Patterns of cerebral specialization in congenially deaf adults: a preliminary report. In: SPILE, P. (Ed.). Understanding language through Sign Language research. New York: Academic Press, 1978. p. 230-257.

PÁDUA, S. M.; TABANEZ, M. F. Educação Ambiental: caminhos trilhados no Brasil. Brasília, DF: Ipê, 1997.

QUADROS, R. M.. Situando as diferenças implicadas na educação de surdos: inclusão/exclusão. Ponto de vista, Florianópolis, n. 5, p. 81-111, 2003. Disponível em: http://www.perspectiva.ufsc.br/pontodevista_05/05_quadros.pdf. Acesso em: 16 nov. 2011.

QUADROS, R. M. O tradutor e intérprete de Língua de Sinais Brasileira. 2. ed. Brasília, DF: MEC, 2004.

QUADROS, R. M.; KARNOPP, L. B. Língua de Sinais Brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SACKS, O. W. Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SAUL, P. F. A.; LEAL, J. C.; FENSTERSEIFER, C. Trilhas de interpretação ambiental. In: NOWATZKI, C. H. (Org.). Educação Ambiental: teoria e prática. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2002. p. 107-114.

SAVIANI, D. Saber escolar, currículo e didática. Campinas: Autores Associados, 2000.

SKLIAR, C. Os estudos surdos em educação: problematizando a normalidade. In: SKLIAR, C. (Org.). A surdez: um olhar sobre a diferença. Porto Alegre: Mediação, 1998. p. 7-32.

TUAN, Yi-fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: DIFEL, 1980.

WRIGHT, D. Deafness. New York: Stein and Day, 1969.

WRIGLEY, O. The politics of deafness. Washington: Gallaudet University Press, 1996.

Published

2012-03-12

How to Cite

Höher, P. B., & Peres, P. E. C. (2012). Percepções de alunos surdos em trilha ecológica com o uso dos diferentes sentidos: uma abordagem da educação ambiental. Monografias Ambientais, 6(6), 1341–1353. https://doi.org/10.5902/223613084785

Issue

Section

ARTICLES