Educação Ambiental em Fauna: breves considerações a respeito das relações entre teoria e prática pedagógica

Authors

  • Eliane de Mello Universidade Federal de Pelotas, Panambi, RS
  • Adriane da Silva Machado Möbbs Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613084240

Keywords:

Modernity Crisis, Environmental Education, Fauna

Abstract

To overcome the environmental crisis it is necessary not only to change the current economymodel for a sustainable development model, but especially to change the relation of humanbeings among themselves and with nature.Thus, several people who study the subject proposethat enviroment education, basic in this process, be oriented by a complex vision, transsubject andparticipative, in order to have the students develop the capacity to solve problems, buildknowledge, understand the multiple relations of all aspects of life and especially to developcompassion and citizenship. Therefore, the goal of this article is to present some thoughts aboutthe relation between theory and practice in Environmental Education in Fauna. Therefore, thiswork tries to analyze the modernity crisis, the complexity paradigm and a pedagogical experimentoriented by the author. To argue the subject is extremely relevant, because the restraints aremany for the theoretical discourse to guide the everyday activities of the schools.

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Author Biographies

Eliane de Mello, Universidade Federal de Pelotas, Panambi, RS

Mestre em História/Unisinos; Pós-graduada em Educação Ambiental/UFSM. Tutora presencial do Curso de Pedagogia- UFPel – Polo UAB – Panambi.

Adriane da Silva Machado Möbbs, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Doutoranda em Filosofia - Universidade Federal de Santa Maria, bolsista CAPES, sob a orientação do Prof. Dr. Noeli Dutra Rossatto. Professora/Tutora do Curso de Licenciatura em Pedagogia a Distância - Universidade Federal de Pelotas.

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Published

2012-01-23

How to Cite

Mello, E. de, & Möbbs, A. da S. M. (2012). Educação Ambiental em Fauna: breves considerações a respeito das relações entre teoria e prática pedagógica. Monografias Ambientais, 5(5), 1047–1056. https://doi.org/10.5902/223613084240