Environmental Perception and Nursing Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130835026

Keywords:

Environmental planning, Nursing Students, Environmental health

Abstract

The inseparability between health and the environment is essential for the better performance of nurses, still seen in training as a peripheral theme. The way the student perceives the environment indicates how it will act in relation to care for the environment and its impacts on the health of the population. The way the professional takes care of this environment depends on the environmental perception that it has of it. This is a descriptive case study with a qualitative approach. Overall objective: Identify the way nursing students perceive the environment. The semi-structured interview for data collection was used. The results indicated that the predominant environmental perception is reductionist, which may impact on its actions and responsibilities on this medium. It is necessary to overcome the reductionist perception, from the nursing graduation, sensitizing students to act responsibly with the environment in which they live and their actions to promote human health

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Author Biographies

Ana Emília Rosa Campos, Universidade Católica do Salvador, Salvador, BA

Possui graduação em Bacharel em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (1992), Mestre em Planejamento Ambiental (UCSal, 2018) e Mestre em Ciências da Educação (Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2005). Professor de nível superior e de cursos de pós graduação. Palestrante. Trabalha com psicologia clínica há 28 anos. 

Marcelo Cesar Lima Peres, Universidade Católica do Salvador, Salvador, BA

Doutor em Ecologia. Desde 2001 é coordenador do Centro de Ecologia e Conservação Animal (ECOA), líder do Grupo de Pesquisa do ECOA no CNPq. Professor no Mestrado Profissional em Planejamento Ambiental da Universidade Católica do Salvador (UCSal). Integrante do Regime de Tempo Contínuo (RTC), regime de 40 horas (28h pesquisa e 12h ensino de pós graduação e graduação), Chefe do Departamento de Zoologia ? UCSal (entre 2004 e 2009) e membro do Comitê de Ética em Pesquisa na UCSal (desde 2009). É membro do GP/CNPq Núcleo Regional de Ofiologia e Animais Peçonhentos da UFBA, onde atua como biólogo colaborador. Conselheiro Suplente do Conselho Regional de Biologia 8ª Região (desde 2015). Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Católica do Salvador (1995), Mestrado em Biologia Animal pela Universidade Federal de Pernambuco (2001) e Doutorado em Ecologia pela Universidade Federal da Bahia (2012).

Bruna dos Reis Pereira, Universidade Católica do Salvador, Salvador, BA

Completou o ensino médio vinculado ao Colégio Estadual Mário Augusto Teixeira de Freitas em 2013. Graduanda em Enfermagem pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL), cursando atualmente o sexto semestre, bolsista de Iniciação Científica - (IC), financiada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), no momento presente coopera como monitora da disciplina de Epidemiologia da Faculdade de Enfermagem na UCSAL.

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Published

2019-05-28

How to Cite

Campos, A. E. R., Peres, M. C. L., & Pereira, B. dos R. (2019). Environmental Perception and Nursing Students. Monografias Ambientais, 17, e12. https://doi.org/10.5902/2236130835026

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES

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