Pesquisa participante em educação ambiental: a construção da metodologia e do currículo no ambiente escolar

Authors

  • Eliane de Mello Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Paulo Edelvar Corrêa Peres Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Vania Medianeira Flores Costa Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Luiz Ernani Bonesso de Araújo Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613082267

Keywords:

Environmental education, Participant Research, Value Theory and Practice

Abstract

This work seeks to check the effects of participation research in the making of a curriculumand pedagogical practices in school environment at Escola Estadual de Ensino Médio Paulo Freire.Thus, the following specific goals are to be analyzed: discuss the concepts of EnvironmentEducation adopted by Brazilian Education managers; describe the historical/social context thatcontributed for the school to choose the participation research methodology and to present theview of teachers that took part in the preparation of the PPP about the effects of the participationresearch in the making of the curriculum and the pedagogical practices in Environment Education.The research was done using the quality bibliographic method. The investigation showed that thatthere is a great gap between the pedagogical message and the educational practice, as well aswhat meaningful changes in education need structural and financial support of the managers. On the other hand, some advances in the every day activities of the school investigated were found,as for example: the understanding of the environment education concept as inter-curricular, theunderstanding of the need to contribute to the formation of citizenship, the recognition of theimportance of knowing the reality of the student, the understanding of the need to contextualizelocal problems and try to solve them, the perception of the importance of a teacher becoming aresearcher, the highlight of participation methodologies, the evaluation of a descriptive statementand the fact that the subjects have the same time in the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1999.

CAPRA, Fritjof. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.

DAL MORO, Selina Maria. O prometido e o realizado: da construção à realização da Constituinte escolar. Disponível em: http://www.isecure.com.br/anpae/410.pdf. Acesso em: 12 set. de 2009.

FERRARO-JUNIOR, L. A. (Coord.) Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

JACOBI, Pedro Roberto; TRISTÃO, Martha; GONÇALVES, Maria Isabel Correa Franco. A Função social da Educação Ambientais nas práticas colaborativas: Participação e engajamento. Cad. Cedes, Campinas, vol. 29, n. 77, p. 63-79, jan./abr. 2009.

LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira/Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Educação, emancipação e sustentabilidade: em de uma pedagogia libertadora para a defesa ambiental educação. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental transformadora. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

QUINTAS, José Silva. Educação no processo de gestão ambiental: uma de educação ambiental transformadora e proposta emancipatória. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira / Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

SANTIAGO, Anna Rosa. “Projeto Político-Pedagógico: Escola Básica e a Crise de Paradigmas”. In: Conferência Nacional de Educação para Todos. Anais. Brasília: MEC/SEF, 1994.

SANTOS, Akiko. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Revista Brasileira de Educação v. 13 n. 37 jan./abr. 2008.

TOURAINE, Alain. A crítica da modernidade. Petrópolis – RJ: Vozes, 1994.

TOZONI – REIS, Marilia Freitas e Campos (org). A pesquisa-ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume, 2007.

VIÉGA, Aline. Complexidade: uma palavra com muitos sentidos. In: FERRARO-JUNIOR, L. A. (Coord.) Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

Published

2010-11-24

How to Cite

Mello, E. de, Peres, P. E. C., Costa, V. M. F., & Araújo, L. E. B. de. (2010). Pesquisa participante em educação ambiental: a construção da metodologia e do currículo no ambiente escolar. Monografias Ambientais, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.5902/223613082267

Issue

Section

ARTICLES

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.