Sex Education in Science Education

Authors

  • Elisângela Lima da Silva Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Silvana da Silva Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Raquel Martins Fernandes Mota Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Ricardo Douglas de Sousa Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820432

Keywords:

Teens, Sex education, Sexuality

Abstract

Sex Education in Science Education was the theme we have chosen to work in a Municipal School of St. Peter Cipa. The work has been started with the coordinator and science teacher at the School, who told us that this school related content sexuality was presented as a lecture. From the science teacher, were forwarded to the ninth graders to which we engage in the intervention. Initially, we conducted a dialogue twenty minutes with sixteen (16) students, arguing in a person's sexuality to work in the classroom. We conducted the dynamics of "secret box", which dealt each student asking your question on sexuality. After examining the questions and curiosities presented by the students, we return to this school for performing dialogic lecture, discussing issues about changes in the body, male and female internal sex organ, menstruation, ejaculation, types of sex, contraception and STDs in order to address the questions presented. After this lecture, we conducted socialization in dialogue the subject matter. Then apply evaluative questionnaire to ascertain. We note that the results of the questionnaire dialogic lecture helped to open dialogue and knowledge regarding sexuality and to help the teacher build a primer from the doubts raised by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AQUINO, Camila, MARTELLI, Andréia Cristina. Escola e educação Sexual: uma relação necessária. Seminário de pesquisa em educação da região sul. Unoeste, 2012.

BERALDO, Flávia Nunes de Moraes. Sugestões práticas: sexualidade e escola: um espaço de intervenção. Psicóloga da Universidade São Francisco e docente da Unifenas, 2000.

BRAGA, Eliane Rose Maio. Sexualidade infantil: a importância da formação de professores (as) na questão de gênero. In: Educação no século XXI: Múltiplos desafios/ Sandra Regina Cassol Carbello, Sueli Ribeiro Comar (organizadoras). Maringá: Eduem, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: pluralidade cultural, orientação sexual. – 3. Ed. – Brasília: A Secretaria, 2001.

BARROSO, Maria Grasiela Teixeira. Dialogando com professores na escola sobre sexualidade e DST’s. Universidade Federal do Ceará, 2008.

CÉSAR, Maria Rita de Assis. Lugar de Sexo é na Escola? Sexo, Sexualidade e Educação sexual. In: Sexualidade; Secretaria de Estado da Educação.

Superintendência de Educação. Departamento de Diversidades. Núcleo de Gênero e Diversidade Sexual. Curitiba: SEED – Pr., 2009.

FREGUGLIA, J.; FONSECA, M. Mudanças na adolescência, 2009. Disponível em: <http://goo.gl/09eWqA>. Acesso 20/10/2013.

GASPAR, T.; MATOS, M. G.; GONÇALVES, A.; FERREIRA, M.; LINHARES, F.. Comportamentos Sexuais, conhecimentos e atitudes face ao HIV / SIDA em adolescentes migrantes. Psicologia, Saúde & Doenças, 7 (2), 299 – 316, 2006.

GUIMARÃES, Isaura. Educação Sexual na Escola: mito e realidade. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.

JOCA, A. M. Educação escolarizada e diversidade sexual: problemas, conflitos e expectativa. In: COSTA, A. H. C.; JOCA, A. M.; LOIOLA, L. P. Desatando nós: fundamentos para a práxis educativa sobre gênero e diversidade Sexual. Fortaleza: Edições UFC, pp. 99-140, 2009.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo – SP: Pedagógica e Universitária, 1986.

NUNES, César Aparecido; SILVA, Edna. A educação sexual da criança. Campinas- SP: Autores Associados, 2000.

PAULA, Jaqueline Assis de, SANTOS, Lenir Medeiros dos. Sexualidade na escola: a necessidade de superar tabus. Formação Continuada. Lambarí d’Oeste-MT. Janeiro 2012.

QUIRINO, Josiane da Silva. Sexualidade na escola: encaminhamentos metodológicos na perspectiva dos professores de Ciências. 2013. Disponível em http://www.uel.br/pos/mecem/arquivos_pdf/QUIRINO_Josiane_dissertacao.pdf. Acesso 20/10/2013.

Published

2015-11-19

How to Cite

Silva, E. L. da, Silva, S. da, Mota, R. M. F., & Sousa, R. D. de. (2015). Sex Education in Science Education. Monografias Ambientais, 14, 01–09. https://doi.org/10.5902/2236130820432

Most read articles by the same author(s)