Environmental education: The importance of this debate in Early Childhood Education

Authors

  • Douglas Grzebieluka Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR
  • Izete Kubiak Faculdade Sagrada Família, Ponta Grossa, PR
  • Adriane Monteiro Schiller Faculdade Sagrada Família, Ponta Grossa, PR

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130814958

Keywords:

Environmental education, Early childhoodeducation, Projects

Abstract

This research aims to present some concepts of Environmental Education and therelationship with the Early Childhood Education. To generate asustainable quality of life it is necessary to rethinkthe environment, the actions of man and his habitat. Based on this context, it is necessary to initiate the formation of conscious citizens with the preservation of the environment from the Early Childhood Education, where the maingoal is to educate students about the importancethat the environmenthas for yourlife. Through contactwith the environment, linking theory to practice,is thatassimilatescontentwidely andcontinuously. For this research we usedthebibliographicresearch andcase study, whichanalyzesthe project’s activitiescalled “A magia do plantar: reestruturando o espaço vazio trazendo cores, cheiros e sabores”, within a Municipal Early Childhood Centerin the city of Ponta Grossa. The study of environmental education is facing the ethical education of the citizen.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas Grzebieluka, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR

Licenciatura em Geografia UEPG/2004; Especialização em Educação Ambiental IBEPEX/2006; Mestre em Gestão do Território UEPG/2010; Especilista em Gestão Pública UEPG/2014; Professor da Rede Estadual do Paraná participante da Turma PDE/2014 (Programa de Desenvolvimento Educacional)

Izete Kubiak, Faculdade Sagrada Família, Ponta Grossa, PR

Licenciatura em Pedagogia FASF/2014.

Adriane Monteiro Schiller, Faculdade Sagrada Família, Ponta Grossa, PR

Licenciatura em Pedagogia FASF/2014.

References

BRASIL, Constituição (1999). Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Capítulo I da Educação Ambiental. Brasília, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 19 abr. 2014.

______, Embrapa, de 08 de junho de 2014. O Que é Educação Ambiental. São Paulo, Seção. Disponível em: http://www.cnpma.embrapa.br/projetos/index.php3?sec=eduam:::98. Acesso em: 23 maio 2014.

_______, Diretrizes Curriculares Nacionais Para Educação Ambiental nº 2, de 15 de junho de 2012. Resolução Nº 2, de 15 de Junho de 2012: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Disponível em: http://www.lex.com.br/legis_23451844_RESOLUCAO_N_2_DE_15_DE_JUNHO_DE_2012.aspx. Acesso em: 4 mar. 2014.

______, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. v 1,3. Brasília, 1998.

______, Proposta Curricular, Educação Ambiental. p. 47-61.

BOUTH, Raimundo Nonato de Souza. A Transversalidade da Educação Ambiental na Grade Curricular do Ensino Fundamental: Uma Alternativa na Formação de Cidadãos Voltados ao Desenvolvimento Sustentável. Revista Científica Aprender, Varginha, v. 4, n. 5, maio 2011. Disponível em: http://revista.fundacaoaprender.org.br/index.php?id=139#mini. Acesso em: 8 maio 2014.

BARBOSA, Gisele Silva. O desafio do desenvolvimento sustentável. Revista Visão, Rio de Janeiro, v. 1, n. 4, p.55-62, 2008.

CORREA, Anderson Rodrigues – Plantas medicinais: do cultivo, á terapêutica, Petrópolis, RJ: editora Vozes, 1998.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: LAYRARGUES, P. P. (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação ambiental: princípios e práticas. 8. ed. São Paulo: Gaia, 2003.

FURTH, H.G. Piaget na Sala de Aula. 5 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido – 55ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GADOTTI, Moacir. Carta da terra. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2010.

GUIMARÃES, Mauro. A Dimensão Ambiental na Educação. 8. ed. Campinas Sp: Papirus, 2007.

HELM, Judy Harris; BENEKE,Sallee e colaboradores ,O poder dos projetos: Novas estratégias e soluções para a Educação Infantil, Porto Alegre; RS: ARTMED,2005.

JACOBI, Pedro Roberto. EM FOCO: EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, maio/ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022005000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 14 abr. 2014.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e Patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976

LAYRARGUES, P. P. (Re) Conhecendo a educação ambiental brasileira. In: LAYRARGUES, P. P. (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

LIMA, Maria A. J. Ecologia humana,Petrópolis:Vozes,1984.

LOUREIRO, Carlos F. B. Trajetórias e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

_________, C. F. B. (org.) Cidadania e Meio Ambiente. Salvador: Centro de recursos Ambientais, 2003.

MARCATTO, Celso. Educação Ambiental: Conceitos e princípios. Belo Horizonte: Feam, 2002.

MARTINS, Nathalia. A Educação Ambiental na Educação Infantil. 2004. 50 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Pedagogia, Universidade Federal de SÃo Carlos, São Carlos, 2009.

MEDINA, Naná Mininni. Formação de Multiplicadores para Educação Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2002.

PEDRINI, A. G.; SILVEIRA, D. L.; DE PAULA, J. C.; VASCONCELLOS, H. S. R.; CASTRO, R. S.. Educação ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. Petrópolis: Vozes, 1997.

POLLI, Anderson; SIGNORINI, Tiago. A INSERÇÃO DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA PRÁTICA PEDAGÓGICA. Ambiente & Educação, Rio Grande, v. 17, n. 2, p.93-101, out. 2012.

Proposta Pedagógica do Centro Municipal de Educação Infantil Professora Odyssea de Oliveira Hilgenberg.

Revista Ciência Hoje. Ano 23 n° 214. Julho de 2010, pág.22 e 23.

Revista do Professor, Rio Pardo, RS, Editora CPOEC Ano XXIII n° 91, JULHO/SETEMBRO, 2007.

__________________, Rio Pardo, RS,Editora CPOEC Ano XV n°58, ABRIL/JUNHO, 1999.

Revista Pátio, Educação Infantil, ARTMED, Ano VIII n° 25, OUTUBRO/DEZEMBRO, 2010.

RODRIGUES, Cae. EDUCAÇÃO INFANTIL E EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UM ENCONTRO DAS ABORDAGENS TEÓRICAS COM A PRÁTICA EDUCATIVA. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental: Revista do PPGEA, Rio Grande, v. 26, n. 1, p.169-182, 2011.

RUSCHEINSKY, Aloísio et al. Educação Ambiental Abordagens Múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2007. SATO, Michèle; CARVALHO, Isabel. Educação Ambiental: Pesquisa e Desafios. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SEARA FILHO,G. Apontamentos de introdução à educação ambiental. Revista Ambiental, ano 1, v. 1, p. 40-44, 1987

S

CHÜNEMANN, Daniela da Rosa; ROSA, Marcelo Barcellos da. CONSCIENTIZAÇÃO AMBIENTAL NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Eletrônica do Ppgeamb--ccr//ufsm)), Sm, v. 1, n. 1, p.122-132, maio 2010.

TRAVASSOS, Edson Gomes. A educação ambiental nos currículos: dificuldades e desafios [1]. Revista de Biologia e Ciências da Terra, Pernambuco, v. 1, n. 2, 2001. Disponível em: http://eduep.uepb.edu.br/rbct/sumarios/pdf/educamb.pdf. Acesso em: 10 abr. 2014.

VEIGA, A.; AMORIM, E.; BLANCO, M. Um retrato da presença da educação ambiental no ensino fundamental brasileiro: o percurso de um processo acelerado de expansão. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2005.

VOLTANI, Julio Cesar; NAVARRO, Roberta Maria Salvador. PANORAMA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL NAS ESCOLAS PÚBLICAS. Monografias Ambientais, Cascavel, v. 6, n. 6, p.1322-1340, mar. 2012.

Published

2014-12-16

How to Cite

Grzebieluka, D., Kubiak, I., & Schiller, A. M. (2014). Environmental education: The importance of this debate in Early Childhood Education. Monografias Ambientais, 13(5), 3881–3906. https://doi.org/10.5902/2236130814958

Issue

Section

ARTICLES