Environmental perceptions of “Rooms Inclusion” students at the Liceu Paraibano School, João Pessoa - PB, in the context of the inclusive education paradigm

Authors

  • Hermes de Oliveira Machado Filho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, João Pessoa, PB Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, PE
  • Juliana dos Santos Severiano Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, PE
  • Silvana Barbosa de Azevedo Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Icaro Arcênio de Alencar Rodrigues Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, João Pessoa, PB

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130812951

Keywords:

Education, Environmental awareness, Teaching and learning

Abstract

This article intends to provoke a reflection about the paradigm of the inclusive education, by studying the conception of environment debated in the school Liceu Paraibano in João Pessoa – PB. This research was developed only to try to produce a short characterization of the environmental perception of the public school students, although it became a controversial debate about the problematic of the educational inclusion of the  individuals with special needs in regular teaching. The inclusion process must have understood as a political and social posture on behalf of special education, and it has been increasing in school atmosphere, and it is aimed at attain egalitarian relationships for everybody. However this research came across the real context of these “inclusion classrooms”. Realize one that to avoid that someone is in risk of being excluded of a classroom context, another individual is excluded from the teaching and learning process, passing by disadvantage, selectivity and prejudice situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hermes de Oliveira Machado Filho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, João Pessoa, PB Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, PE

Técnico de Laboratório do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba – IFPB. Doutorando em Botânica pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE.

Juliana dos Santos Severiano, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, PE

Doutoranda em Botânica pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE.

Silvana Barbosa de Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN.

Icaro Arcênio de Alencar Rodrigues, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, João Pessoa, PB

Psicólogo institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba – IFPB.

References

ABENHAIM, E. Os caminhos da inclusão: breve histórico. In: MACHADO, A. M. et al. (Org.). Psicologia e Direitos Humanos: educação inclusiva, direitos humanos na escola. São Paulo: Casa do Psicólogo, Conselho Federal de Psicologia, 2005. p. 39-53.

BASSANI, M. A. Fatores psicológicos da percepção ambiental. In: MAIA, N. B. et al. (Orgs.). Indicadores Ambientais: Conceitos e Aplicações. São Paulo: EDUC/COMPEC/INEP, 2001.

BRASIL. Constituição Federal do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.culturabrasil.org/zip/constituicao.pdf. Acesso em: 27/02/2008.

_______. Lei Federal nº 7.853/89. Dispõe sobre o apoio às pessoas portadoras de deficiência, sua integração social, sobre a Coordenadoria para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência – CORDE, institui a tutela jurisdicional de interesses coletivos ou difusos dessas pessoas, disciplina a atuação do Ministério Público, define crimes, e dá outras providências.

_______. Ministério da Educação. Resolução n° 2 do Conselho Nacional da Educação e Câmara de Educação Básica (CNE/CEB), de Fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2002.

_______. A Implantação da Educação Ambiental no Brasil. Brasília: MEC, 1998.

_______. Conferência Nacional de Educação Ambiental. Brasília: MEC, 1997.

BRITO, L. F. Por uma gramática de línguas de sinais. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro - UFRJ, Departamento de Linguística e Filologia, 1995. 271p.

CARDOSO, R. S. Apoio pedagógico ao surdo incluído no ensino regular. In: CONGRESSO SURDEZ E ESCOLARIDADE: DESAFIOS E REFLEXÕES. II CONGRESSO INTERNACIONAL DO INES. VIII SEMINÁRIO NACIONAL DO INES, 2003, Rio de Janeiro. Anais...Rio de Janeiro: Estudos e Pesquisa do INES, 2003. p. 129-133.

COLL SALVADOR, C. (Org.). Psicologia da Educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

FELIPE, T. A. Os processos de formação de palavras na LIBRAS. Educação Temática Digital, Campinas, v.7, n.2, p.200-217, jun. 2006.

FERNANDES, E. Problemas linguísticos e cognitivos do surdo. Rio de Janeiro: Agir, 1990. 162p. GUERRA, R. A. T.; ABÍLIO, F. J. P. Educação Ambiental na Escola Pública. João Pessoa: Foxgraf, 2006. 233p.

JOVER, A. Inclusão: qualidade para todos. Revista Nova Escola, São Paulo, v. 15, n. 123, p. 8-17., jun./jul. 1999.

MACHADO-FILHO, H. O.; GUERRA, R. A. T. Como os alunos ingressantes no curso de Geografia da UFPB percebem o ambiente e a conservação dos recursos naturais. In: IV SEMAGEO – Semana de geografia da UFPB, 2007, Paraíba. Anais... Paraíba: UFPB, 2007.

PALAMIN, M. E. E.; BORTOLETO, R. H.; RODRIGUES, O. M. R. P.; MOTTI, T. F. G.; CASTANHO, R. M. Resultados de uma investigação acerca da inclusão escolar do deficiente auditivo. In: SEMINÁRIO SURDEZ E DIVERSIDADE SOCIAL, 2001, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: INES, Divisão de Estudos e Pesquisas, 2001.

ROSA, A. S. A (Im) Possibilidade da fidelidade na interpretação da língua brasileira de sinais. Educação Temática Digital, Campinas, v.7, n.2, p.123-134, jun. 2006.

SAMPAIO, M. J. A. A Construção de textos na escrita de surdos: estratégias do sujeito na transição entre dois sistemas lingüísticos. 2007. 93f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2007.

SANTOS, M. P. A formação de professores no contexto da inclusão. In: CONGRESSO SURDEZ E ESCOLARIDADE: DESAFIOS E REFLEXÕES. II CONGRESSO INTERNACIONAL DO INES. VIII SEMINÁRIO NACIONAL DO INES, 2003, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Estudos e Pesquisa do INES, 2003. pp. 63-70.

SASSAKI, R. K. Inclusão – construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997. 76 p.

SAUVÉ, L. Educação ambiental e desenvolvimento sustentável: uma análise complexa. Revista de Educação Pública, v.6, n.10, p.72-102, jun./dez. 1997.

SILVA, M. da P. M. A construção de sentidos na escrita do aluno surdo. São Paulo: Plexus, 2001, p.105.

SILVA, Y. S.; GUERRA, R. A. T. A concepção de meio ambiente e educação ambiental dos estudantes de geografia da UFPB. In: X SIMPÓSIO DE GEOGRAFIA FÍSICA APLICADA, 2003, Rio de Janeiro. Anais...Rio de Janeiro: UERJ, 2003.

VESENTINI, J. W. O ensino da Geografia e as mudanças recentes no espaço geográfico mundial. 2 ed. São Paulo: Ática, 1992.

Published

2014-03-14

How to Cite

Machado Filho, H. de O., Severiano, J. dos S., Azevedo, S. B. de, & Rodrigues, I. A. de A. (2014). Environmental perceptions of “Rooms Inclusion” students at the Liceu Paraibano School, João Pessoa - PB, in the context of the inclusive education paradigm. Monografias Ambientais, 13(2), 3255–3264. https://doi.org/10.5902/2236130812951

Issue

Section

ARTICLES