Seed paper: an alternative for sustainable consumption of paper after school
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130812641Keywords:
Environmental Education, Recycling, Collective Subject Speech, School workshopAbstract
Environmental education is direct heir ecological debate and is among the alternatives that aim to build new ways of social groups relate to the environment. This study aimed to demonstrate the importance of recycling paper as an activity linked to the teaching and learning of Environmental Education, providing the transversal and seeking to develop citizens aware of their actions on the natural environment. The activity consisted of a paper recycling workshop held with students from eighth grade on, and seed production of paper through the reuse of discarded material in a public school in Santa Maria, RS. For data collection a questionnaire was used and the analysis was the application of the technique of the Collective Subject Discourse. The main ideas presented by the students revealed their views on environmental education and recycling, and the relevance of the project application as a mechanism to encourage environmental awareness. Thus, the construction of innovative practices is not given by reproduction but by creation, by upgrading and especially in the case of seed paper for new relationships in the organization of educational work.
Downloads
References
AGUILAR, T. M., REIS, J. E., CASTILHO, V. M., RIBEIRO, F., & LINS, L. V. Oficinas de educação ambiental do Projeto pato aqui, água acolá em Escolas de São Roque de Minas, MG. e-Scientia, v.6, n.1, 2013.
ASSAD, L. G., BERARDINELLI, L. M. M., DA SILVA, D. P. P., DE OLIVEIRA JUNIOR, A. A. B., & RODRIGUES, T. G. Reciclagem de papel: uma experiência de ensino, extensão e pesquisa. Interagir: pensando a extensão, n.16, p. 53-57, 2011.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE CELULOSE E PAPEL - BRACELPA. Considerações gerais sobre
a atividade de reciclagem de papel no Brasil. São Paulo, BRACELPA. Palestra, III Seminário de Avaliação de Experiências Brasileiras de Coleta Seletiva de Lixo, 1998.
BARBOSA JÚNIOR, J. S. Reciclagem de papel? Iv. 35p, il. Gráfs. Fots, 2006.
BASTIANELLO, S. F. Desenvolvimento de embalagens a partir de papel reciclado reforçado com fibras naturais: uma proposta ambientalmente amigável. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Mestrado em Saúde e Meio Ambiente. Universidade da Região de Joinville, 2005.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental, Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente, saúde. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação do Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o
ensino médio- Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasilia: MEC/Semtec, 2006.
CAMPOS, S.S.P.; CAVASSAN, O. A oficina de materiais recicláveis no ensino de ciências e nos
programas de educação ambiental: refletindo sobre a prática educativa. Anais do VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Disponível em: http://www.fae.ufmg.br/abrapec/viempec/viempec/entrar.html. Acesso em: 10 out 2013.
CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico / Isabel Cristina de Moura Carvalho - 6. ed. – São Paulo: Cortez, 2012.
DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e praticas. 9º Ed. São Paulo: Gaia; 2004.
FRACALANZA, H. As pesquisas sobre educação ambiental no Brasil e as escolas: alguns comentários preliminares. In: TAGLIEBER, J. E.; GUERRA, A. F. S. (Orgs.) Pesquisa em educação ambiental: pensamentos e reflexões; I Colóquio de Pesquisadores em Educação Ambiental. Pelotas: Ed. Universitária, UFPel, 2004.
GONÇALVES e SÁ, Á. K., PEREIRA, C. D. A., & MOURA, R. C. G. Relação entre a teoria e a prática da educação ambiental na EJA do SESC–Petrolina/PE. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 2, n.1, 2012.
GUADAGNIN, M.R. Gerenciamento de Resíduos de Saúde: É possível minimizar? Disponível em: www.unesc.net/noticias/index.php?ver=arquivo. Acesso em: 17 out. 2010.
LATINI, R. M.; SOUSA, A. C. Ensino de química e ambiente: as articulações presentes na Revista
Química Nova na escola (QNEsc). Investigações em Ensino de Ciências, v.16, n.1, p. 143-159, 2011.
LEFÈVRE, F.; LEFÈVRE, A. M. C. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul: EDUSC, 2003.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D. A Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U. 1986.
MENEZES, M.G., BARBOSA, R.M.N, JÓFILI, Z.M.S.; MENEZES, A.P.A.B. Lixo, cidadania e
ensino: entrelaçando caminhos. Química Nova na Escola. 2005. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc22/a08.pdf. Acesso em: 10 out. 2013.
NEIMAN, Z; RABINOVICI. O cerrado como instrumento para educação ambiental em atividades
de ecoturismo. In: NEIMAN, Zysman (Org). Meio ambiente, educação ambiental e ecoturismo. São
Paulo: Manole, 2002.
NETO, A.L.G.C; AMARAL, E.M.R. Ensino de ciências e educação ambiental no nível fundamental:
análise de algumas estratégias didáticas. Ciência & Educação (Bauru) v.17, n.1, 2011.
NEVES, J.L. Pesquisa Qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisa em Administração, São Paulo, v.1, n.3, 1996.
REIGADA, C., & REIS, M. F. C. T. Educação ambiental para crianças no ambiente urbano: uma
proposta de pesquisa-ação. Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p.149-159, 2004.
SANTA MARIA, L.C.; LEITE, M.C.A.M.; AGUIAR, M.R.M.P.; OLIVEIRA, R.O.; ARCANJO, M.E.; CARVALHO, E.L. Coleta seletiva e separação de plásticos. Química Nova na Escola. 2003. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc17/a08.pdf. Acesso em: 10 out. 2013.
SANTOS, P. T. A., DIAS, J., LIMA, V. E., OLIVEIRA, M. J., NETO, L. J. A., & CELESTINO,
V. Q. Lixo e reciclagem como tema motivador no Ensino de Química. Eclética Química, v. 36, n. 1, p. 78-92, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.