Seed paper: an alternative for sustainable consumption of paper after school

Authors

  • Cadidja Coutinho Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Thaís do Canto Dorow Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130812641

Keywords:

Environmental Education, Recycling, Collective Subject Speech, School workshop

Abstract

Environmental education is direct heir ecological debate and is among the alternatives that aim to build new ways of social groups relate to the environment. This study aimed to demonstrate the importance of recycling paper as an activity linked to the teaching and learning of Environmental Education, providing the transversal and seeking to develop citizens aware of their actions on the natural environment. The activity consisted of a paper recycling workshop held with students from eighth grade on, and seed production of paper through the reuse of discarded material in a public school in Santa Maria, RS. For data collection a questionnaire was used and the analysis was the application of the technique of the Collective Subject Discourse. The main ideas presented by the students revealed their views on environmental education and recycling, and the relevance of the project application as a mechanism to encourage environmental awareness. Thus, the construction of innovative practices is not given by reproduction but by creation, by upgrading and especially in the case of seed paper for new relationships in the organization of educational work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILAR, T. M., REIS, J. E., CASTILHO, V. M., RIBEIRO, F., & LINS, L. V. Oficinas de educação ambiental do Projeto pato aqui, água acolá em Escolas de São Roque de Minas, MG. e-Scientia, v.6, n.1, 2013.

ASSAD, L. G., BERARDINELLI, L. M. M., DA SILVA, D. P. P., DE OLIVEIRA JUNIOR, A. A. B., & RODRIGUES, T. G. Reciclagem de papel: uma experiência de ensino, extensão e pesquisa. Interagir: pensando a extensão, n.16, p. 53-57, 2011.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE CELULOSE E PAPEL - BRACELPA. Considerações gerais sobre

a atividade de reciclagem de papel no Brasil. São Paulo, BRACELPA. Palestra, III Seminário de Avaliação de Experiências Brasileiras de Coleta Seletiva de Lixo, 1998.

BARBOSA JÚNIOR, J. S. Reciclagem de papel? Iv. 35p, il. Gráfs. Fots, 2006.

BASTIANELLO, S. F. Desenvolvimento de embalagens a partir de papel reciclado reforçado com fibras naturais: uma proposta ambientalmente amigável. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Mestrado em Saúde e Meio Ambiente. Universidade da Região de Joinville, 2005.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental, Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente, saúde. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação do Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o

ensino médio- Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasilia: MEC/Semtec, 2006.

CAMPOS, S.S.P.; CAVASSAN, O. A oficina de materiais recicláveis no ensino de ciências e nos

programas de educação ambiental: refletindo sobre a prática educativa. Anais do VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Disponível em: http://www.fae.ufmg.br/abrapec/viempec/viempec/entrar.html. Acesso em: 10 out 2013.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico / Isabel Cristina de Moura Carvalho - 6. ed. – São Paulo: Cortez, 2012.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e praticas. 9º Ed. São Paulo: Gaia; 2004.

FRACALANZA, H. As pesquisas sobre educação ambiental no Brasil e as escolas: alguns comentários preliminares. In: TAGLIEBER, J. E.; GUERRA, A. F. S. (Orgs.) Pesquisa em educação ambiental: pensamentos e reflexões; I Colóquio de Pesquisadores em Educação Ambiental. Pelotas: Ed. Universitária, UFPel, 2004.

GONÇALVES e SÁ, Á. K., PEREIRA, C. D. A., & MOURA, R. C. G. Relação entre a teoria e a prática da educação ambiental na EJA do SESC–Petrolina/PE. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 2, n.1, 2012.

GUADAGNIN, M.R. Gerenciamento de Resíduos de Saúde: É possível minimizar? Disponível em: www.unesc.net/noticias/index.php?ver=arquivo. Acesso em: 17 out. 2010.

LATINI, R. M.; SOUSA, A. C. Ensino de química e ambiente: as articulações presentes na Revista

Química Nova na escola (QNEsc). Investigações em Ensino de Ciências, v.16, n.1, p. 143-159, 2011.

LEFÈVRE, F.; LEFÈVRE, A. M. C. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul: EDUSC, 2003.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D. A Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U. 1986.

MENEZES, M.G., BARBOSA, R.M.N, JÓFILI, Z.M.S.; MENEZES, A.P.A.B. Lixo, cidadania e

ensino: entrelaçando caminhos. Química Nova na Escola. 2005. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc22/a08.pdf. Acesso em: 10 out. 2013.

NEIMAN, Z; RABINOVICI. O cerrado como instrumento para educação ambiental em atividades

de ecoturismo. In: NEIMAN, Zysman (Org). Meio ambiente, educação ambiental e ecoturismo. São

Paulo: Manole, 2002.

NETO, A.L.G.C; AMARAL, E.M.R. Ensino de ciências e educação ambiental no nível fundamental:

análise de algumas estratégias didáticas. Ciência & Educação (Bauru) v.17, n.1, 2011.

NEVES, J.L. Pesquisa Qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisa em Administração, São Paulo, v.1, n.3, 1996.

REIGADA, C., & REIS, M. F. C. T. Educação ambiental para crianças no ambiente urbano: uma

proposta de pesquisa-ação. Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p.149-159, 2004.

SANTA MARIA, L.C.; LEITE, M.C.A.M.; AGUIAR, M.R.M.P.; OLIVEIRA, R.O.; ARCANJO, M.E.; CARVALHO, E.L. Coleta seletiva e separação de plásticos. Química Nova na Escola. 2003. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc17/a08.pdf. Acesso em: 10 out. 2013.

SANTOS, P. T. A., DIAS, J., LIMA, V. E., OLIVEIRA, M. J., NETO, L. J. A., & CELESTINO,

V. Q. Lixo e reciclagem como tema motivador no Ensino de Química. Eclética Química, v. 36, n. 1, p. 78-92, 2011.

Published

2014-03-14

How to Cite

Coutinho, C., & Dorow, T. do C. (2014). Seed paper: an alternative for sustainable consumption of paper after school. Monografias Ambientais, 13(2), 3183–3191. https://doi.org/10.5902/2236130812641

Issue

Section

ARTICLES