Approach the theme “solid waste” in textbooks of sciences of the sixth year of elementary education

Authors

  • Eliane Aparecida Nunes Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC
  • Leila Cristina Aoyama Barbosa Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130810383

Keywords:

Environmental education, Textbook analysis, Waste

Abstract

In this paper, we analyze two science textbooks, the sixth year of elementary school, as the presentation of the approach to the subject solid waste. For it has been observed values, conceptions, images and activities portrayed as the theoretical framework Critical Environmental Education. It is an empirical research, qualitative type, with data collection in textbooks. As a result, we found that the content covered in the textbooks examined need to be written and portrayed more critically, considering that the topics to be meaningful, must be related to the social, political and economic of the students and presented dynamically promoting dialogue and thinking about attitudes healthy environmental.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leila Cristina Aoyama Barbosa, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutoranda Programa de Educação Científica e Tecnológica - UFSC. Mestre em Ensino de Ciências, linha Educação Ambiental - UFMS. Licenciada em Biologia pela UFMT. Professora titular da Escola Técnica Estadual de Rondonópolis/MT.

References

ABÍLIO, F. J. P. et al. Meio Ambiente e educação ambiental: uma análise crítica dos livros didáticos de ciências do ensino fundamental. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL PROCESSO CIVILIZADOR, HISTÓRIA E EDUCAÇÃO, 8., 2004, João Pessoa. Anais... João Pessoa, 2004.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente, saúde .Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

BARROS, C.; PAULINO, W. R. Ciências o meio ambiente. São Paulo: Ática, 2011.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

CANTO, E. L. Ciências naturais: aprendendo com o cotidiano. São Paulo: Moderna, 2009.

DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 1993.

FRANCO, M. L. P. B. O livro didático e o Estado. ANDE, ano I, n 5, 1992.

GUIMARÃES, M. A Formação de Educadores Ambientais. Campinas: Papirus, 2004.

LAJOLO, M. Livro didático: um (quase) manual do usuário. Em aberto, Brasília, ano 16, n. 69, p.03-09, jan.-mar. 1996.

LAYARGUES, P. P. O cinismo da reciclagem: o significado ideológico da reciclagem da lata de alumínio e suas implicações para a educação ambiental.

LOUREIRO, F.; LAYARGUES, P. P.; CASTRO, R. (orgs.) Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. São Paulo: Cortez, p. 149-220, 2002.

_____.; LIMA, G. F. C. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da educação ambiental contemporânea no Brasil. In: Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, 6., 2011, Ribeirão Preto. Anais... Ribeirão Preto: USP, 2011. 1 CD-ROM.

LOUREIRO, C. F. B. Premissas teóricas para uma educação ambiental transformadora. Ambiente e educação, Rio Grande, n. 08, p. 37-54, 2003.

MEGID NETO, J.; FRACALANZA, H. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência e Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

REIGOTA, M. Desafios à educação ambiental escolar. In: JACOBI, P. et al. (orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, 1998.

_____. O que é educação ambiental. Brasiliense, São Paulo, Brasil.1991.

Published

2014-01-16

How to Cite

Nunes, E. A., & Barbosa, L. C. A. (2014). Approach the theme “solid waste” in textbooks of sciences of the sixth year of elementary education. Monografias Ambientais, 13(13), 2807–2817. https://doi.org/10.5902/2236130810383