Protótipo de telhado verde: aliando conhecimentos em prol da educação ambiental
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130818740Palavras-chave:
Telhado verde, Bioconstruções, PermaculturaResumo
O presente trabalho apresenta a pesquisa realizada no Curso Técnico em Edificações, na modalidade PROEJA, no Instituto Federal Farroupilha, Campus Panambi. A atividade foi desenvolvida na Disciplina de Ciências da Natureza e suas tecnologias. Nesta oportunidade, foi pesquisado o método de construção telhado verde, que é uma alternativa que confere conforto ambiental, aliando melhorias em prol do Meio Ambiente. O telhado vivo favorece a relação térmica do espaço construído, o paisagismo oportuniza local permeável, confere benefícios e qualidade de vida. Ações sustentáveis se destacam cada vez mais por disseminar ideias que contribuem para o bem-estar da sociedade. Um exemplo são os telhados vivos, estruturas que se caracterizam pela aplicação de cobertura vegetal nas edificações, utilizando impermeabilização e drenagem adequadas. Através do presente trabalho, foi possível investigar as diferentes formas de construção com telhados verdes, bem como os benefícios ambientais inerentes a sua utilização. Além de ser afinado com os aspectos da permacultura, o telhado vivo foi executado em uma casa ecológica que poderá ser utilizada para animais de estimação.Downloads
Referências
Anais do III Congresso Internacional de Educação Ambiental. ISSN: 2236-1154. 2014.
Argila expandida. Disponível em: http://www.cinexpan.com.br/argila-expandida/telhado-verde.html. Acesso em: set 2014.
BRASIL. LEI No9.795, de 27 de abril de 1999.
BRASIL. LEI No9.795. Cadernos de Consumo Sustentável, Construções Moradias Sustentáveis, Economia e Durabilidade. 2013.
BRASIL. LEI No9.795. Secretaria de Extrativismo e Desenvolvimento Rural Sustentável. Departamento de Desenvolvimento Rural Sustentável. Curso de Bioconstrução. Texto elaborado por: Cecília Prompt - Brasília: MMA, 2008. 64 p.
DIAS, Genebaldo Freire. Ecopercepção: Um resultado didático do desafios socioambientais. 2ª Edição. Editora Gaia. São Paulo. 2008, p.20.
Ecotelhado. Disponível em: http://ecotelhado.blog.br/index.php/tag/associacao-telhado-verde-brasil/. Acesso em: set. 2014.
LENGEN, Johan Van. Manual do arquiteto descalço. Editora Empório do Livro. São Paulo. 5ª Edição. 2014. p. 468-473.
Tibarose. Disponível em: http://www.tibarose.com/port/cursos.php. Acesso set. 2014.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.