Bioconstruções: superadobe como vetor da sustentabilidade
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130818738Palavras-chave:
Bioconstruções, Superadobe, PermaculturaResumo
O presente trabalho apresenta a pesquisa sobre a técnica construtiva do Superadobe, realizada no Curso Técnico em Edificações, no Instituto Federal Farroupilha, Campus Panambi. A atividade foi desenvolvida durante a Disciplina de Conforto das Edificações. O método de bioconstrução pesquisado foi o Superadobe. A técnica construtiva foi idealizada pelo arquiteto iraniano Nader Khalili e consiste em construir com o solo proveniente do próprio local, bem como com auxílio de demais materiais como areia, embalagens plásticas, entre outros. A pesquisa realizada pretende subsidiar a elaboração de um projeto de uma tipologia residencial, onde será incorporada a representação da técnica construtiva. Também foi desenvolvido estudo sobre os conceitos da Permacultura, que aliam diversos saberes relacionados às boas práticas, que possibilitam a criação de ambientes sustentáveis. Os aspectos de conforto ambiental nas construções com o superadobe também foram pesquisados. Através desta atividade, foi possível ampliar as percepções acerca das possibilidades de materiais e técnicas com menor impacto ambiental, vindo ao encontro dos conceitos de sustentabilidade e da Educação Ambiental.Downloads
Referências
ANAIS do III Congresso Internacional de Educação Ambiental. ISSN: 2236-1154. 2014. Disponível em CD.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Secretaria de Extrativismo e Desenvolvimento RuralvSustentável. Departamento de Desenvolvimento Rural Sustentável. Curso de Bioconstrução. Texto elaborado por: Cecília Prompt - Brasília: MMA, 2008. 64 p.
BRASIL. Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999.
BELANKO, Jorge. Bioconstrução - O Barro, as mãos, a casa / El barro, Las manos, La casa. 2013.
CALEARTH. Disponível em: http://calearth.org/. Acesso em: set. 2014.
CASATIERRA. Disponível em: http://www.casatierra.org.ar/act_2008-07-25.asp. Acesso em: set. 2014.
DIAS, Reinaldo. Gestão Ambiental: Responsabilidade social e sustentabilidade. São Paulo/SP. Atlas. 2010, p. 130-131.
LENGEN, Johan Van. Manual do arquiteto descalço. Editora Empório do Livro. São Paulo. 5ª Edição. 2014, pp. 536-537.
Ministério do Meio Ambiente. Disponível em: http://www.mma.gov.br/estruturas/sedr_proecotur/_publicacao/140_publicacao15012009110921.pdf Acesso em: set. 2014
MINKE, Gernot. Manual de Construção em terra. 2001.
Permacultura Principles. Disponível em: http://www.permacultureprinciples.com/pt/. Acesso em: set. 2014.
PROMPT, Cecília. Curso de Bioconstrução. Ministério do Meio Ambiente. 2008. Tibarose. Disponível em: http://www.tibarose.com/port/cursos.php. Acesso em: set. 2014.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.