Projeto Rondon: uma lição de cidadania extensão
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130815173Palavras-chave:
Educação, Extensão, Cidadania, Projeto RondonResumo
A Extensão Universitária é um processo educativo, cultural e científico que articula o Ensino e a Pesquisa de forma indissociável e viabiliza a relação transformadora entre Universidade e Sociedade garantindo aos estudantes a oportunidade de elaboração da práxis de um conhecimento acadêmico, pois no retorno à Universidade, os acadêmicos trazem um aprendizado que é acumulado àquele conhecimento. Este trabalho relata a experiência vivida durante as férias universitárias pelos acadêmicos do curso de agronomia da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) na participação do Projeto Rondon, operação “Portal da Amazônia” realizada em Tocantinópolis – TO, no período de 25 de janeiro a 10 de fevereiro de 2014. Neste período os acadêmicos rondonistas realizaram oficinas abordando o tema: Produção de hortas comunitárias. Serão expressos os impactos verificados e contribuições deixadas pelo Projeto Rondon durante sua ação, com foco nas atividades realizadas pelos rondonistas. Apresenta uma abordagem da história do Projeto Rondon e de Marechal Candido da Silva Rondon como foram criados os princípios vivenciados por ele e o que propôs à sociedade brasileira e ao mundo. Para elaboração deste relato de experiência foram utilizados dados, documentos e fotos, colhidos nas capacitações realizadas.
Downloads
Referências
ABRANCHES, Mônica; MELO, Hélia L.; ÁVILA, Luciene L. Extensão Universitária para o desenvolvimento de comunidades: atuação do projeto Rondon Minas.In: IV SEMINÁRIO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: FORMAÇÃO ACADÊMICA E COMPROMISSO SOCIAL, 4, 2009, Belo Horizonte - MG. Disponível em: http://www1.pucminas.br/proex/arquivos/desenvolvimentocomunidades.pdf. Acesso em: 18 fev. 2014.
BARRETO, Luiz Henrique Moura. Projeto Rondon: planejamento, opiniões e motivações: janeiro e fevereiro de 2007. Salvador: Ed. do autor, 2008.
BRASIL. Institucionalização da extensão nas universidades públicas brasileiras: estudo comparativo 1993/2004. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Comissão Permanente de Avaliação da Extensão Universitária. 2a ed. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB. Belo Horizonte: Coopmed, 2007. 90p.
MINISTÉRIO DA DEFESA. Projeto Rondon: Planejamento estratégico. http://projetorondon.paginaoficial.com/portal/index/pagina/id/9718/area/C/module/default.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.